Aktualności

Czy mieszkasz na łunerfie?

data dodania: 2016-09-05

Projekt domu mieszkalnego, zwłaszcza położonego w mieście, uwzględnia – a przynajmniej powinien – najbliższe otoczenie budynku, lokalizację, relacje komunikacyjne, etc. Zwykle, zlecając taki projekt, a przedtem jeszcze dokonując wyboru, kierujemy się opinią o dzielnicy, bliskością linii komunikacyjnych lub tras szybkiego ruchu. Warto jednak wziąć pod uwagę, jak duża jest przepustowość i ruch na ulicy, przy której znajduje się nasza posesja. Może mamy szanse stać się współautorami jednego z pierwszych w Polsce woonerfów?

Sama koncepcja „woonerfu” narodziła się w Holandii w początku lat 70. („woonerf” znaczy z grubsza tyle co „podwórze”) i początkowo oznaczała radykalne spowolnienie ruchu na ulicy za sprawą zmajoryzowania ruchu na niej przez pieszych i rowerzystów. Pierwsze tego rodzaju ulice powstały u progu dekady; w jej połowie zaplanowano już po raz pierwszy ruch w całej miejscowości (Emmen) zorganizowany w oparciu o tę zasadę.

Dziś w Holandii istnieje grubo ponad 10 tys. podobnych ulic, przy których mieszka blisko 2 mln obywateli kraju. By jednak uzyskać taki status, mieszkańcy ulicy nie mogą zabiegać jedynie o jej przekwalifikowanie w systemie komunikacji miejskiej: muszą zadeklarować współudział w kształtowaniu na wpół pieszego charakteru ulicy, zarówno uczestnicząc w budowie spowalniających obiektów małej architektury (mini-ronda, zatoczki, progi spowalniające), jak w swoistym „nadzorze obywatelskim”: jak powiem deklarują mieszkańcy, krytyczne spojrzenia rzucane zza płotów na kierowców jadących z nadmierną prędkością, w połączeniu z ostentacyjnym fotografowaniem ich numerów rejestracyjnych, okazują się potężnym środkiem odstręczającym.

W Polsce woonerfy promuje przede wszystkim, w ramach „drugiej rewolucji modernizacyjnej” Łódź, gdzie podobnych ciągów komunikacyjnych, określanych mianem „strefą uspokojonego ruchu”, istnieje już kilkanaście. Prace nad najnowszym właśnie się rozpoczynają – odcinek ul. Pogonowskiego, po którym piesi będą mogli się poruszać całą szerokością, liczyć ma przeszło 300 metrów długości.

Warto zastanowić się nad podobnym rozwiązaniem zarówno na etapie projektowania pojedynczego domu (być może wspólnie ze znajomymi sąsiadami?), jak decyzji deweloperskich: podobne rozwiązanie może sprawdzić się, a nawet zyskać poparcie samorządu, przy większości niepryncypialnych ulic.

Kwiecień 2015
data dodania: 2015-04-23
Chiny przechodzą przyspieszoną urbanizację na skalę niespotykaną w dziejach, miliony mieszkańców wsi przenoszą się dobrowolnie, lub za subtelną namową władz do nowo budowanych metropolii. Od 1978 roku szacuje się, że w Państwie Środka powstało już około 500 nowych miast. Rozmach i tempo w jakim powstają nowe metropolie może przeciętnego europejczyka wprawić w zdumienie. Część miast, które powstały dosłownie w szczerym polu nie jest wynikiem starannego planowania... więcej...
data dodania: 2015-04-16
Nowoczesne technologie pozwalają na budowanie coraz to wyższych budynków w tempie, które jeszcze w dwudziestym wieku inżynierowie uznaliby za niemożliwe do osiągnięcia. Korzystają na tym kraje rozwijające się, w których ambicje często biorą górę na ekonomicznym rozsądkiem. Super-wysokościowce stały się symbolem prosperity i rosnącej potęgi gospodarczej dla wielu krajów, w szczególności Zatoki Perskiej i Chin. Obecnie miano najwyższej budowli... więcej...
data dodania: 2015-04-16
Na początku maja w ofercie naszego Biura Architektonicznego KB Projekt... więcej...
data dodania: 2015-04-03
Obecnie na rynku mamy szeroki wybór w kwestii ogrzewania domu. W gotowych projektach domów, zazwyczaj sugeruje się rodzaj ogrzewania. Od tego dopasowania rodzaju ogrzewania zależy w dużej mierze, obecnie wymagana charakterystyka energetyczna budynku. Musimy dobrze zastanowić się nad tym wyborem, gdyż rodzaj kotłowni ma swoje określone wymagania adaptacyjne. Np. kotłownia na paliwo stałe musi mieć co najmniej 7m2 powierzchni i okno. Nie zawsze jest możliwość dostosowania... więcej...