Aktualności

Droga przy domu: próg czy zwężenie?

data dodania: 2016-02-23

Niestety, garb okazuje się bronią obosieczną. Pomijając już kwestie prawne (samowolna ingerencja w profil drogi!) i ryzyko zniszczenia powierzchni jezdni przy samowolnej budowie progu – poważnym mankamentem sięgania po taką konstrukcję są wstrząsy i hałas hamujących samochodów. Jeszcze gorsze jest to, że każdy kierowca – niekoniecznie pirat drogowy – zwolniwszy przed progiem, nieuchronnie przyspiesza po jego szczęśliwym przejechaniu. To zaś oznacza – najpierw chmury pyłu uwalnianego z klocków hamulcowych i opon, następnie zaś  wielokrotnie większą podaż spalin. Oczywiście, docelowo zanieczyszczenia takie uderzają we wszystkich – w pierwszej jednak kolejności w mieszkańców domów jednorodzinnych położonych tuż obok progu.

Jak spowalniać wandali? Rozwiązań pośrednich, skutecznych, a mniej inwazyjnych, jest znacznie więcej, a ich istotą powinno być raczej występowanie czynnika STALE spowalniającego w miejsce spowalniaczy epizodycznych, wywołujących u kierowcy reakcję typu „zwolnienie / przyspieszenie”. Ideałem byłoby już na etapie budowy domu zaprojektowanie jezdni z środkowym pasem brukowanym (takie rozwiązania są już stosowane również w Polsce) lub biegnącej slalomem (tzw. esowanie pasów ruchu).

Jeśli jednak nie jest to w gestii właściciela pojedynczej posesji, zawsze pomyśleć można o innych technikach: o progach z zawiasem (w środku znajduje się amortyzator o parametrach tak dobranych, że próg spłaszcza się przy powolnym przejeździe, a pozostaje wypukły przy przejeździe z większą prędkością), spowalniaczach zbudowanych z kilkunastu niepowiązanych zwykle elementów lub tzw. pinezce – wypukłości instalowanej na niewielkim nawet skrzyżowaniu. Najtańszą zaś inwestycją, na którą stać każdego właściciela domku, a która ułatwi życie i jemu, i kierowcom, jest zakup puszki farby odblaskowej i odświeżenie pasów na progu: z daleka widoczny, zmuszać będzie do ostrożnego hamowania. (ws)

Kwiecień 2015
data dodania: 2015-04-23
Chiny przechodzą przyspieszoną urbanizację na skalę niespotykaną w dziejach, miliony mieszkańców wsi przenoszą się dobrowolnie, lub za subtelną namową władz do nowo budowanych metropolii. Od 1978 roku szacuje się, że w Państwie Środka powstało już około 500 nowych miast. Rozmach i tempo w jakim powstają nowe metropolie może przeciętnego europejczyka wprawić w zdumienie. Część miast, które powstały dosłownie w szczerym polu nie jest wynikiem starannego planowania... więcej...
data dodania: 2015-04-16
Nowoczesne technologie pozwalają na budowanie coraz to wyższych budynków w tempie, które jeszcze w dwudziestym wieku inżynierowie uznaliby za niemożliwe do osiągnięcia. Korzystają na tym kraje rozwijające się, w których ambicje często biorą górę na ekonomicznym rozsądkiem. Super-wysokościowce stały się symbolem prosperity i rosnącej potęgi gospodarczej dla wielu krajów, w szczególności Zatoki Perskiej i Chin. Obecnie miano najwyższej budowli... więcej...
data dodania: 2015-04-16
Na początku maja w ofercie naszego Biura Architektonicznego KB Projekt... więcej...
data dodania: 2015-04-03
Obecnie na rynku mamy szeroki wybór w kwestii ogrzewania domu. W gotowych projektach domów, zazwyczaj sugeruje się rodzaj ogrzewania. Od tego dopasowania rodzaju ogrzewania zależy w dużej mierze, obecnie wymagana charakterystyka energetyczna budynku. Musimy dobrze zastanowić się nad tym wyborem, gdyż rodzaj kotłowni ma swoje określone wymagania adaptacyjne. Np. kotłownia na paliwo stałe musi mieć co najmniej 7m2 powierzchni i okno. Nie zawsze jest możliwość dostosowania... więcej...