Kolejka nizinna
Projekty kolejek miejskich wydają się rozwiązaniem znanym z plakatów sprzed wieku, ukazujących mocno chybione wizje „życia w roku 2010”: wydawałoby się, że rozwój metra, sieci kolei miejskich,a ostatnio – dronów załatwił tę sprawę bez reszty. A jednak: w Amsterdamie zaplanowało właśnie półtorakilomerową kolejkę linową, która połączyć ma nowe osiedla na północy miasta, odcięte przez spławną i używaną przez statki rzekę Ij oraz dziesiątki bocznic kolejowych.
Rozbudowana, narosła przez kilkadziesiąt lat, wielopoziomowa tkanka miejska praktycznie uniemożliwia postawienie w oczwkiwanym miejscu jakiegoś mostu czy przebicia szosy; nawet budowa tunelu pod dnem rzeki, choć technicznie możliwa, byłaby niesłychanie kosztowną inwestycją, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że Ij była wielokrotnie pogłębiana jako ważny szlak spławny.
Okazało się jednak, że instalacja trzech mocno osadzonych pylonów (największy sięgać ma aż 105 metrów, a to ze względu na rozmiar statków i kontenerowców, krążących po Ij) może rozwiązać problemy komunikacyjna kilkunastotysięcznego osiedla. Na trasie 1500 metrów wagoniki mają przemieszczać się ze średnią prędkością 22 km/godz, zapewniając potężną przepustowość: wagonik. w którym znaleźć się może do 37 osób (w osobnym luku zmieścić się może do ośmiu rowerów) przecinać będzie rzekę w ciągu niespełna pięciu minut.
Wśród dodatkowych atutów rozwiązania wymienia się dodanie regionowi miejskimu nowego zastrzyku, ściągnięcie dodatkowego kapitału, lepsze osadzenie komunikacyjne całego regionu (obie stacje końcowe kolejki mają zostać skoordynowane z liniami komunikacji miejskiej, a w przyszłości również z metrem), wreszcie, co nie jest bez znaczenia, nawiązanie do historycznego „skyline”, panoramy miejskiej, kojarzonejz Amsterdamem: wysokie pylony przypominać będą żurawie i dźwigi portowe. Znamienny jest też fakt, że inicjatywa, której wartość inwestycyjna wynosi ok. 700 mln euro podjęta została z inicjatywy zrzeszonych w IJbaan Foundation mieszkańców. Pierwsza część trasy kolei naziemnej ruszyć ma w roku 2025, drugi odcinek, przeskakujący nad kolejnymi kanałami - w latach 30. XXI w.