Aktualności

Betonowe domy warte uwagi

data dodania: 2014-07-11

Wracając do tematu projektów domów jednorodzinnych w konstrukcji betonowej, chcielibyśmy Państwu znów przybliżyć kilka ciekawych planów zrealizowanych na świecie. Projekty te cechuje śmiała surowość brył, nie tylko mamy tu na myśli zimny kolor ale również formę jaką architekci nadali tym budynkom mieszkalnym. Warto zaznaczyć że każdy z projektów był tworzony tak aby komponował się z działką i jej otoczeniem. Domy mimo powierzchownej surowości są bardzo przytulne i wyjątkowo funkcjonalne co zwiększa chęci zamieszkania w nich.

 

Casa Larain, Bahia Azul w Chile zrealizowany w 2002  roku projekt , autorstwa Cecili Puga Larrain o, znajduje w dzielnicy  Los Vilos  miasta Chile. Jest domem projektowanym specjalnie dla dużej rodziny. Ukazuje dokładnie charakter południowo-amerykańskiej architektury. Teren na którym został usytuowany to skalista, spadzista działka o powierzchni 201 m2 leży w  malowniczym krajobrazie nad brzegiem oceanu spokojnego Budynek otacza duża  ilość  zieleni projektowanej i istniejących lasów. W założeniu zaprojektowano również rozległy ogród  który otacza patio będące równocześnie miejscem postojowym dla samochodów. Do betonowo kamienistego tarasu prowadzą kamieniste ścieżki. Dom nie jest ogrodzony a jego otoczenie spójnie łączy się z krajobrazem. Powierzchnia całkowita domu wynosi 5000m2. Dojście do budynku, prowadzi przez południową część tarasu. Wejście do budynku znajduje się na ścianie południowej pawilonu północnego. Dom Bahia Azul składa się s trzech pawilonów. Dwóch oddzielnych jako parterowe oraz jeden nadwieszony jako piętro. Pierwsza z brył parteru, najdalej wysunięta na północ, układem konstrukcyjnym dzieli się na trzy strefy: Główną, największą, łączącą kuchnię z jadalnią, oraz wyjściem na taras który mieści strefę wypoczynkową. Kolejna część to dwa skrajne pokoje biurowe domknięte  z drugiej strony ze strefą wejściową mieszczącą komunikację, garderobę. Druga z brył to oddzielna część domu rozgraniczona  jedną, większą przestrzenią na strefy mieszczące  pokoje sypialniane. Każdemu z pokoi towarzyszy osobna łazienka. Każdy z pokoi posiada wyjścia na taras.  Piętro z parterem komunikują kręte schody ulokowane w wewnętrznym narożniku jednej z brył. W kontekście całego domu  znajdują się niemal w środkowej części parteru . Pawilon nadwieszony podzielony na trzy części, mieści wspólny, południowy pokój dzienny, północna sypialnię oraz niemal centralnie usytuowaną strefę komunikacyjną połączoną z łazienką. Minimalistyczne elewacje w surowym betonie, w stonowanej, naturalnej kolorystyce. Widoczne ślady po deskowaniu tworzą chropowatą powierzchnię. Efekt będący pozostałością po deskowaniu tworzy fakturę zbliżoną wyglądem do płyt betonowych. Elewacje wzbogacają duże aluminiowe zaszklenia. Dłuższym fasadom bryły nadwieszonej oraz północnej towarzyszy surowy rytm rozmieszczenia okien. Minimalistyczna powierzchnia ścian pozwala na odważną konfigurację układu brył co sprawia wrażenie trójwymiarowości. Wizualnie zachodzą za siebie, rozmijają się. Architektura o konstrukcji żelbetowej. Budynek wykonany z trzech równych form betonowych. w rożnych konfiguracjach ale wzajemnej relacji.  Podłużne bloki w kształcie zbliżonym do klasycznego domu z dachem dwuspadowym.  Dwie bryły dolne rozmijają się. Pomiędzy nimi widać prześwit otwarty na krajobraz. Umożliwia on przejście na drugą stronę Trzecia bryła jako kondygnacja leży odwrócona łącząc dwie dolne częścią mieszczącą korytarz. Każda z form  ma przypisana dla siebie konkretna funkcję. Wisząca, trzecia forma daje częściowe zadaszenie dla tarasu i przejścia pomiędzy parterowymi bryłami.

Concrete House in Azeitao to projekt jednorodzinnego domu , autorstwa Atelier Central Arquitectos znajduje się w słonecznej Portugalii a dokładniej w małym miasteczku Azeitao na południowym brzegu rzeki Tag. Koncepcja domu  uwzględnia oczekiwania rodziny którym było między innymi stworzenie architektury otwartej widokowo na pobliski grzbiet gór Arrábida. Concrete house leży w górzystym terenie Wokół założenia nie zaprojektowano zieleni . Dom z trzech stron otacza ziemisty plac. Jego część bezpośrednio przy podcieniach wyłożona drewnianym podestem. Granice działki podkreślone wysokim, betonowym murem. Łączy się z nim jedna ze ścian domu. Budynek trzykondygnacyjny. Ściany - południowa i zachodnia parteru cofnięte. Utworzony przez to podcień stwarza dodatkową funkcjonalną przestrzeń zadaszonego tarasu, chroni wnętrze parteru przed nadmiernym nasłonecznieniem. Elewacje surowe, betonowe są tłem dla dużych okien. Ściany parteru dłuższej ściany  przeszklone, cofnięte, przysłonięte drewnianą ruchomą zasłoną. Naturalne zmiany w kolorze i fakturze spowodowane upływem czasu są jednym z elementów składających się na charakter budynku. Ściana połączona z murem jako jedna z najbardziej minimalistycznych posiada  jedynie małe, centralnie ulokowane  okno. Ściana do niej przeciwległa mieści wcięcie loggi znajdującej się na piętrze, narożne okno w części parterowej przesłonięte  żaluzją w kontrastowym kolorze oraz ukazuje część wyciętego podcienia przesłoniętego drewnianą przesuwną ścianka. Drewno ściany i beton elewacji powyżej dzielą aluminiowe listwy szyn.  Konstrukcja budynku żelbetowa. Forma prosta w kształcie  minimalistycznej, surowej, kostki z czterospadowym dachem. Wnętrza o silnym charakterze pasują do prostej formy bryły. Bezokapowy, nieproporcjonalny dach pokrywa blacha ocynkowana. Do dachu od strony ulicy widać spłaszczony zabudowany balkon który z profilu przypomina komin.

Via Azul House zrealizowany w 2005 roku projekt domu autorstwa Guillermo Acuna Arquitectos Asociados znajduje się w południowej części  Santiago w  Chile. Teren na którym usytuowano dom to spadzista działka o powierzchni 166 m2. Znajduje się na stromym wzgórzu. Wokół rozpościera się malowniczy górski krajobraz z widokiem na Andy. Koncepcja budynku nawiązuje do otoczenia. Okolica jest często nawiedzana przez trzęsienia ziemi. Dwukondygnacyjny Dom o powierzchni całkowitej 1.790m2  . Wnętrze budynku na planie koła jako jedna strefa główna mieszcząca główny obszar życia rodziny. Składa się na niego niemal  centralnie usytuowany pokój dzienny, oddzielony  przesuwna ścianką za którą znajduje się gabinet będący wg założenia prywatnym studio, obudowaną , główną klatkę schodową oraz trzy, geometrycznie rozmieszczone pomieszczenia ograniczone falistymi zaszklonymi ścianami. Pierwsze to dodatkowa klatka schodowa, drugie mieści łazienkę a trzecie jest zespołem na który składa się kuchnia oraz dwie skrajnie usytuowane łazienki. Główną kondygnację doświetla wycięty, obszerne otwór w podłodze przedzielony strefą wypoczynkową na dwie nierówne części. Kształt bryły przypomina spłaszczony walec. Via Azul posiada jedna betonową, minimalistyczna elewację która jak druga skóra oplata budynek dookoła. Konstrukcja betonowa Via Azul projektowana tak aby była odporna na trzęsienia ziemi. Surowa bryła w kształcie spłaszczonego walca wsparta na ukośnych, płaskich  słupach od strony stromej skarpy.

 

 /rz/

 

 

Styczeń 2018
data dodania: 2018-01-29

Architektura edukacyjna? Pół wieku temu Herbert pisał dowcipnie o „edukacyjnym labiryncie” wzniesionym przez Dedala na Krecie z nadzieją (jak się okazało, daremną) o wyedukowaniu Minotaura. Od tego czasu architektura szkoleniowa zeszła na psy i w najlepszym razie sprowadza się do plansz z datami czy symbolami chemicznymi umieszczanymi na fasadzie budynków, tak, jak ma to miejsce w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego. Czasami jednak zdarzy się perełka, którą warto wykorzystać... więcej...

data dodania: 2018-01-29

Często zapominamy, że kluczem do dobrej architektury jest prostota: że projekt domu jednorodzinnego, niezależnie od tego, ile należy wbudować obwodów, instalacji, zabezpieczeń i jak drobiazgowo rozrysować osadzenie okiennic i ościeżnic, zaczyna się (albo powinien się zaczynać) od jednego ruchu ołówka, od „picassowskiej” kreski, która osadzi budynek w przestrzeni, w krajobrazie, powiąże z otoczeniem i pokaże główną oś ruchu; bez tego będziemy mieli do czynienia z magazynkiem,... więcej...

data dodania: 2018-01-26

Nie ustają wysiłki architektów i urbanistów, by w niezwykle skomplikowanych relacjach przestrzennych, prawnych i własnościowych współczesnych metropolii wygospodarować miejsca mieszkalne dla bezdomnych, wykluczonych, posiadających ograniczone środki. Nie sposób tych rozwiązań „przeszczepić” wprost do projektów domów jednorodzinnych: warto jednak zwracać na nie uwagę zarówno jak na pewien wariant wrażliwości społecznej, co nieoczekiwany pomysł na zagospodarowanie przestrzeni,... więcej...

data dodania: 2018-01-25

Wznoszenie „sezonowych” budynków z lodu – dawniej wycinanych lub mozolnie rzeźbionych bloków, dziś częściej pochodzących z natryskiwania wody na zmiennokształtne, dmuchane formy – staje się powoli standardem zimowych centrów rozrywki i wielkich metropolii. To jednak, co udało się osiągnąć studentom politechniki w chińskim Charbinie każe zastanowić się nad możliwościami nowych technologii, które warto wykorzystać również w przypadku projektów domów jednorodzinnych... więcej...

data dodania: 2018-01-24

Projektanci domów jednorodzinnych nieraz, zmagając się z niezakorzenieniem, tą dolegliwością współczesności, szukają sposobów na odwołanie się do charakteru budownictwa regionalnego. Zwykle działania te są dość nieskomplikowane i sprowadzają się do sięgnięcia po miejscowe materiały budowlane: terakota we Włoszech, łupek w Anglii, oblicowanie z drewna w Europie Wschodniej. Japoński przybysz, Sou Fujimoto, podszedł do zagadnienia od innej strony: zaprojektowany przezeń... więcej...

data dodania: 2018-01-23

Nawet w najbardziej dopracowanych projektach budynków okienka piwniczne traktowane są po macoszemu: trudno o mniej funkcjonalny element konstrukcji i wizji budynku. Ale w przypadku hali do gry w badmintona w ojczyźnie tej gry, Korei Południowej, doświetlenie budynku od dołu okazało się najbardziej sugestywnym elementem projektu powstałego w studiu Iroje Architects. W dzisiejszych czasach nie istnieje uprzywilejowana perspektywa.

więcej...
data dodania: 2018-01-22

Projekty domów jednorodzinnych zwykle – jakkolwiek by nie były zwariowane – zamykają się we wnętrzach o prostopadłych ścianach. Ale co, jeśli ktoś projektuje nie dom, lecz pokój, i nie gdzie indziej, jak w najbardziej zatłoczonym mieście-wyspie świata – Hong-Kongu? Czasami nie ma innego wyjścia, jak upchnięcie studenta w rurze. Nawet, jeśli wymaga to wzniesienia dlań dodatkowej podłogi, by nie osuwał się po ściankach. 

więcej...
data dodania: 2018-01-18

Brytyjski projektant Thomas Heatherwick znany jest z niebanalnych pomysłów, ale sposób, w jaki postanowił rozwiązać problem dwóch „wież mieszkalnych” zaprojektowanych w nowojorskiej dzielnicy Chelsea, wytrącił z równowagi wielu opanowanych krytyków. Poszło o okna apartamentów, zaprojektowane przez Heatherwicka z iście postmodernistyczną dezynwolturą.

więcej...
data dodania: 2018-01-15

Większość projektantów domów jednorodzinnych dba o otoczenie ich zielonym żywopłotem lub odpowiednie rozmieszczenie drzew na trawniku. Króluje jednak zasada, że zieleń nie powinna dotykać ścian budynku: no, może najwyżej bluszcz lub winorośl, wówczas jednak na solidnej siatce. W Portugalii, gdzie wilgoć jest mniej dotkliwa, łatwiej wyzbyć się tego rodzaju zastrzeżeń: „Ukryty Dom” w orzechowym gaju Marco de Canaveses dosłownie tonie w zieleni.

więcej...
data dodania: 2018-01-11

Drzewo pośrodku dziedzińca? Marzenie dla większości wznoszących dom jednorodzinny. Wiadomo jednak, że jest to albo rozwiązanie, które ma szanse spełnić się, gdy dorosną nasze dzieci (jeśli nie wnuki), albo wymaga bardzo skomplikowanych (i niekoniecznie gwarantujących powodzenie) operacji z sadzeniem „dorosłego”, ważącego wraz z bryłą korzeniową nierzadko kilka ton drzewa. Czy tak być musi? Niekoniecznie, jeśli pojawi się projekt domu, który jest w stanie uwzględnić... więcej...

data dodania: 2018-01-10

Patio kojarzone jest zwykle z kulturą śródziemnomorską, iberyjską i środkowoamerykańską: rzeczywiście, wewnętrzny dziedziniec, zacieniony i zwykle wyłożony kamiennymi płytkami, najlepiej sprawdza się w ciepłym i suchym klimacie. Ponieważ ocieplenie postępuje, zdarza się spotkać patio i w Polsce, ale wówczas tym ściślej trzymamy się reguły, nakazującej osłonięcie go ze wszystkich stron przed wiatrami. Tymczasem, jak się okazuje, w Meksyku zdarzają się projektanci domów,... więcej...

data dodania: 2018-01-09

Współcześni koneserzy projektów domów jednorodzinnych żywią uzasadnioną niechęć do PRL-owskich „kostek”: niskie, przysadziste, z małymi oknami, z reguły obrzucone szarym lub co gorsza uróżowionym „barankiem” stanowiły jeden z najgorszych możliwych pomysłów na to, jak wyglądać może dom, nawet, jeśli ich kształt można było wytłumaczyć rygorami „gospodarki niedoboru”. Ale jeśli po kształt sześcianu bierze się Pezo von Ellrichshausen i mnoży go, i podnosi... więcej...

data dodania: 2018-01-08

W większości projektów domów jednorodzinnych obszar „zewnętrzny” i „wewnętrzny” są przejrzyście rozdzielone. Granice domu wyznaczają ściany; jeśli ktoś decyduje się, na wzór śródziemnomorski, na zielone patio (czasem nawet z basenem) na wewnętrznym dziedzińcu, to nadal taki wirydarz pozostaje czymś „wewnątrz: gospodarstwa domowego, niedostrzeganym przez zewnętrzny świat. Ale co robić z kulturą koreańską, w której żywa jest silna potrzeba posiadania ogródka... więcej...

data dodania: 2018-01-07

Planowanie na dachu domu jednorodzinnego ogrodu z regularną ziemną nawierzchnią ma swoich zagorzałych entuzjastów i równie gorących przeciwników. Ci pierwsi wskazują na życzliwość całego rozwiązania dla środowiska, na możliwość wykorzystania w naturalny sposób wody deszczowej, na naturalną izolację cieplną, chroniącą przed upałem w lecie, mrozem w zimie. Ci drudzy – mają swoją rację twierdząc, że woda zawsze znajdzie drogę przez najlepszą nawet warstwę izolacyjną... więcej...

data dodania: 2018-01-04

“Woman in red..” – nucił 20 lat temu Chris de Burgh, ale i wcześniej wiedziano, że czerwień jest jednym z najmocniej oddziałujących na nas kolorów. W czerwień ubierają się kardynałowie i gwiazdy kina, odważni designerzy malują tym kolorem jedną lub dwie ściany domu jednorodzinnego. Ale jakiego trzeba rozmachu, by zaprojektować w kolorze wściekłej czerwieni składzik sprzętu ratunkowego w pobliżu koła podbiegunowego?

więcej...
data dodania: 2018-01-03

Wobec natłoku projektów, fasad i realizacji, szczególnie w centrach miast, projektanci i architekci coraz częściej i chętniej poddają fasady najbardziej wymyślnym zabiegom: w końcu fasada jest tym, co prócz budynku widzi się w pierwszej kolejności, najłatwiej zapewnić sobie jakiś „wodotrysk” śmiałą plamą koloru czy nietuzinkową fakturą. Celują w tym autorzy wysokościowców, chociaż w przypadku projektów domów jednorodzinnych też zdarza się niejedna ekstrawagancja.... więcej...