Aktualności

Betonowe domy warte uwagi

data dodania: 2014-07-11

Wracając do tematu projektów domów jednorodzinnych w konstrukcji betonowej, chcielibyśmy Państwu znów przybliżyć kilka ciekawych planów zrealizowanych na świecie. Projekty te cechuje śmiała surowość brył, nie tylko mamy tu na myśli zimny kolor ale również formę jaką architekci nadali tym budynkom mieszkalnym. Warto zaznaczyć że każdy z projektów był tworzony tak aby komponował się z działką i jej otoczeniem. Domy mimo powierzchownej surowości są bardzo przytulne i wyjątkowo funkcjonalne co zwiększa chęci zamieszkania w nich.

 

Casa Larain, Bahia Azul w Chile zrealizowany w 2002  roku projekt , autorstwa Cecili Puga Larrain o, znajduje w dzielnicy  Los Vilos  miasta Chile. Jest domem projektowanym specjalnie dla dużej rodziny. Ukazuje dokładnie charakter południowo-amerykańskiej architektury. Teren na którym został usytuowany to skalista, spadzista działka o powierzchni 201 m2 leży w  malowniczym krajobrazie nad brzegiem oceanu spokojnego Budynek otacza duża  ilość  zieleni projektowanej i istniejących lasów. W założeniu zaprojektowano również rozległy ogród  który otacza patio będące równocześnie miejscem postojowym dla samochodów. Do betonowo kamienistego tarasu prowadzą kamieniste ścieżki. Dom nie jest ogrodzony a jego otoczenie spójnie łączy się z krajobrazem. Powierzchnia całkowita domu wynosi 5000m2. Dojście do budynku, prowadzi przez południową część tarasu. Wejście do budynku znajduje się na ścianie południowej pawilonu północnego. Dom Bahia Azul składa się s trzech pawilonów. Dwóch oddzielnych jako parterowe oraz jeden nadwieszony jako piętro. Pierwsza z brył parteru, najdalej wysunięta na północ, układem konstrukcyjnym dzieli się na trzy strefy: Główną, największą, łączącą kuchnię z jadalnią, oraz wyjściem na taras który mieści strefę wypoczynkową. Kolejna część to dwa skrajne pokoje biurowe domknięte  z drugiej strony ze strefą wejściową mieszczącą komunikację, garderobę. Druga z brył to oddzielna część domu rozgraniczona  jedną, większą przestrzenią na strefy mieszczące  pokoje sypialniane. Każdemu z pokoi towarzyszy osobna łazienka. Każdy z pokoi posiada wyjścia na taras.  Piętro z parterem komunikują kręte schody ulokowane w wewnętrznym narożniku jednej z brył. W kontekście całego domu  znajdują się niemal w środkowej części parteru . Pawilon nadwieszony podzielony na trzy części, mieści wspólny, południowy pokój dzienny, północna sypialnię oraz niemal centralnie usytuowaną strefę komunikacyjną połączoną z łazienką. Minimalistyczne elewacje w surowym betonie, w stonowanej, naturalnej kolorystyce. Widoczne ślady po deskowaniu tworzą chropowatą powierzchnię. Efekt będący pozostałością po deskowaniu tworzy fakturę zbliżoną wyglądem do płyt betonowych. Elewacje wzbogacają duże aluminiowe zaszklenia. Dłuższym fasadom bryły nadwieszonej oraz północnej towarzyszy surowy rytm rozmieszczenia okien. Minimalistyczna powierzchnia ścian pozwala na odważną konfigurację układu brył co sprawia wrażenie trójwymiarowości. Wizualnie zachodzą za siebie, rozmijają się. Architektura o konstrukcji żelbetowej. Budynek wykonany z trzech równych form betonowych. w rożnych konfiguracjach ale wzajemnej relacji.  Podłużne bloki w kształcie zbliżonym do klasycznego domu z dachem dwuspadowym.  Dwie bryły dolne rozmijają się. Pomiędzy nimi widać prześwit otwarty na krajobraz. Umożliwia on przejście na drugą stronę Trzecia bryła jako kondygnacja leży odwrócona łącząc dwie dolne częścią mieszczącą korytarz. Każda z form  ma przypisana dla siebie konkretna funkcję. Wisząca, trzecia forma daje częściowe zadaszenie dla tarasu i przejścia pomiędzy parterowymi bryłami.

Concrete House in Azeitao to projekt jednorodzinnego domu , autorstwa Atelier Central Arquitectos znajduje się w słonecznej Portugalii a dokładniej w małym miasteczku Azeitao na południowym brzegu rzeki Tag. Koncepcja domu  uwzględnia oczekiwania rodziny którym było między innymi stworzenie architektury otwartej widokowo na pobliski grzbiet gór Arrábida. Concrete house leży w górzystym terenie Wokół założenia nie zaprojektowano zieleni . Dom z trzech stron otacza ziemisty plac. Jego część bezpośrednio przy podcieniach wyłożona drewnianym podestem. Granice działki podkreślone wysokim, betonowym murem. Łączy się z nim jedna ze ścian domu. Budynek trzykondygnacyjny. Ściany - południowa i zachodnia parteru cofnięte. Utworzony przez to podcień stwarza dodatkową funkcjonalną przestrzeń zadaszonego tarasu, chroni wnętrze parteru przed nadmiernym nasłonecznieniem. Elewacje surowe, betonowe są tłem dla dużych okien. Ściany parteru dłuższej ściany  przeszklone, cofnięte, przysłonięte drewnianą ruchomą zasłoną. Naturalne zmiany w kolorze i fakturze spowodowane upływem czasu są jednym z elementów składających się na charakter budynku. Ściana połączona z murem jako jedna z najbardziej minimalistycznych posiada  jedynie małe, centralnie ulokowane  okno. Ściana do niej przeciwległa mieści wcięcie loggi znajdującej się na piętrze, narożne okno w części parterowej przesłonięte  żaluzją w kontrastowym kolorze oraz ukazuje część wyciętego podcienia przesłoniętego drewnianą przesuwną ścianka. Drewno ściany i beton elewacji powyżej dzielą aluminiowe listwy szyn.  Konstrukcja budynku żelbetowa. Forma prosta w kształcie  minimalistycznej, surowej, kostki z czterospadowym dachem. Wnętrza o silnym charakterze pasują do prostej formy bryły. Bezokapowy, nieproporcjonalny dach pokrywa blacha ocynkowana. Do dachu od strony ulicy widać spłaszczony zabudowany balkon który z profilu przypomina komin.

Via Azul House zrealizowany w 2005 roku projekt domu autorstwa Guillermo Acuna Arquitectos Asociados znajduje się w południowej części  Santiago w  Chile. Teren na którym usytuowano dom to spadzista działka o powierzchni 166 m2. Znajduje się na stromym wzgórzu. Wokół rozpościera się malowniczy górski krajobraz z widokiem na Andy. Koncepcja budynku nawiązuje do otoczenia. Okolica jest często nawiedzana przez trzęsienia ziemi. Dwukondygnacyjny Dom o powierzchni całkowitej 1.790m2  . Wnętrze budynku na planie koła jako jedna strefa główna mieszcząca główny obszar życia rodziny. Składa się na niego niemal  centralnie usytuowany pokój dzienny, oddzielony  przesuwna ścianką za którą znajduje się gabinet będący wg założenia prywatnym studio, obudowaną , główną klatkę schodową oraz trzy, geometrycznie rozmieszczone pomieszczenia ograniczone falistymi zaszklonymi ścianami. Pierwsze to dodatkowa klatka schodowa, drugie mieści łazienkę a trzecie jest zespołem na który składa się kuchnia oraz dwie skrajnie usytuowane łazienki. Główną kondygnację doświetla wycięty, obszerne otwór w podłodze przedzielony strefą wypoczynkową na dwie nierówne części. Kształt bryły przypomina spłaszczony walec. Via Azul posiada jedna betonową, minimalistyczna elewację która jak druga skóra oplata budynek dookoła. Konstrukcja betonowa Via Azul projektowana tak aby była odporna na trzęsienia ziemi. Surowa bryła w kształcie spłaszczonego walca wsparta na ukośnych, płaskich  słupach od strony stromej skarpy.

 

 /rz/

 

 

Luty 2018
data dodania: 2018-02-28

Kolorowe witrażyki w oknach bywają uznane za świadectwo złego gustu, mocno prowincjonalny pomysł na upiększenie domu jednorodzinnego. Ale to, w jaki sposób wykorzystał motyw witraża zmarły przed dwoma laty Ellsworth Kelly, malarz i rzeźbiarz związany z nowojorskimi konstruktywistami, daje do myślenia, szczególnie, kiedy widzimy jaki stworzył plan budynku.

więcej...
data dodania: 2018-02-28

Szczęśliwe kraje, które nie doświadczyły najazdu! Ile wież ciśnień z początku XX wieku przetrwało w Polsce – dziesięć? Piętnaście? W Wielkiej Brytanii liczy się je na setki – i jedna z nich, stojąca w New Forest w Hampshire, stała się przykładem szczególnie fortunnej interwencji architektonicznej, godnej polecania wszystkim właścicielom domów jednorodzinnych, którzy myślą nad przełamaniem formuły „bloczku”.

więcej...
data dodania: 2018-02-28

Pragnienie, by utrwalić pamięć wszystkich zmarłych (należących do jednego narodu, formacji, armii) jest stare jak świat i odzywa się w setkach projektów cmentarzy i pomników. Rzadko kiedy jednak projektant jest w stanie stworzyć przy okazji formę tak przejrzystą i tak ambitną architektonicznie, że możliwa jest do wykorzystania również w budownictwie celebrującym życie, od projektów bibliotek po szkice świątyń i przedszkoli. W tym rozwiązaniu nie ma rozpaczy, jest za to... więcej...

data dodania: 2018-02-26

Rozwiązania, które pozwalają uzyskać lekkość wznoszonej budowli nadal pociągają widzów. Często architekt ułatwia sobie pracę wykorzystując jako jeden z surowców, zwłaszcza ostatnio, duralunium, stal tytanową lub drewno. Takie surowce dodają lekkości, zgoda, ale ambitna bryła z betonu nadal budzi szacunek. Okapo-dacho-wachlarz, który wznieśli projektanci z pracowni Henn Architekten pracując nad pawilonem wystawienniczym firmy Porsche w niemieckm Wolfzburgu musi wzbudzić niechętne... więcej...

data dodania: 2018-02-26

Dlaczego ludzie tak lubią sie bać? Przez ostatnie dwa lata przez świat przetoczyła się prawdziwa epidemia “szklanych mostów”. Ostatnio architekci zabrali sie za inne rozwiązanie projektowe: umieszczane na znacznej wysokości baseny ze szklanym dnem. Nowatorski pomysł pojawia się w najbogatszych krajach i miastach – i nietrudno wyobrazić sobie jego zaadaptowanie również na poziomie projektów domów jednorodzinnych (oczywiście co najmniej z poddaszem).

więcej...
data dodania: 2018-02-25

Chmury po dwóch pokoleniach znów zaczęły inspirować ludzką wyobraźnię. Odczarowane w epoce powszechnych podróży samolotowych zaczęły fascynować, gdy okazało się, że potrafią kryć kolosalne ilości danych. Architekci pamiętają jednak o ich urodzie: Toukin Yoshioka stworzył projekt instalacji, która wypełnia hall wieżowca w teksańskim Houston, ale mogłaby również stać się ozdobą domu jednorodzinnego.

więcej...
data dodania: 2018-02-24

Z terminem „wieniec stropowy” spotyka się każdy inwestor, wykańczający dom jednorodzinny; bez tej konstrukcji nie sposób mówić o wykończeniu poddasza budynku. Ale sytuacja, w której zwieńczenie budynku na planie okręgu rzeczywiście przypomina wieniec zdarza się rzadko; na podobne figle architektoniczne pozwalali sobie tylko najwięksi, w rodzaju Johna Lautnera, ucznia Franka Lloyda Wrighta, wznoszącego kolejne rezydencje w kalifornijskim Palm Springs.

więcej...
data dodania: 2018-02-24

Wznosić szpital dziecięcy to trudne zadanie. Jeden poziom wyzwań to oczywista logistyka placówki ratującej życie: zdublowanie zasilania, obiegu wody i tlenu, ergonomia korytarzy, sal operacyjnych i szpitalnych, niezawodność wind, żaluzji, wymuszonej filtracji powietrza. Drugi, wymagający mniej zaawansowania technicznego, lecz znacznie więcej imaginacji, to próba „ocieplenia” miejsca, gdzie mały człowiek po raz pierwszy doświadczyć może samotności, bólu, lęku. Udanych rozwiązań... więcej...

data dodania: 2018-02-23

Dobra więźba dachowa to prawdziwa sztuka – wie o tym każdy, kto wznosi dom jednorodzinny, szczególnie z poddaszem lub jednopiętrowy, ze skośnym dachem. Murłaty, krokwie, płatwie, zastrzały – żadne nowoczesne technologie nie są w stanie zastąpić kilkupoziomowej drewnianej konstrukcji, jeśli chodzi o przenoszenie obciążeń i amortyzację kilkutonowego dachu, który musi wytrzymać podmuchy wiatru, fale deszczu, ciężar śniegu.

więcej...
data dodania: 2018-02-23

Pomysły na adaptację wnętrz przemysłowych krążą w powietrzu. Zwykle kończy się na pofabrycznych loftach, odkurzonych, przeprutych oknami i odmalowanych na nowo, czasem pojawiają się projekty domów jednorodzinnych odwołujące się do idei zagospodarowania dawnego składu pasz czy prowincjonalnej stacji kolejowej. W wielu miastach europejskich deweloperzy tęsknie zerkają na wielkie walce – dawne zbiorniki gazu ziemnego, bryły niczym z fantazji wielkiego Boulle’a. Ale kto może... więcej...

data dodania: 2018-02-19

Energooszczędność to słowo-klucz do wielu współczesnych projektów. Ale jak daleko można się posunąć na tej drodze? Można mnożyć warstwy izolacyjne, można stawiać na pompy cieplne, można wreszcie zafundować całemu budynkowi siding z ogniw fotoelektrycznych. Ale czy rzeczywiście ideałem jest dom jednorodzinny o pozytywnym bilansie elektrycznym? Czy chcemy zamienić nasze mieszkania w mini-elektrownie i jakie pociągnąć to za sobą może konsekwencje?

więcej...
data dodania: 2018-02-18

Patrząc na filmy, pokazujące igraszki człekokształtnych, zjeżdżalnie można uznać za stare jak świat: na placach zabaw i w ogródkach jordanowskich pojawiły się przed półtora wiekiem, przez dłuższy czas jednak pozostawały domeną kilkulatków: dorośli siedli na nich otwarcie i w świetle dnia dopiero z chwilą rozkwitu kultury „fun” i aquaparków. Czy ten triumfalny pochód karuzeli przez architekturę obejmie również projekty domów jednorodzinnych? Całkiem możliwe, jeśli... więcej...

data dodania: 2018-02-16

Istnienie na działce budowlanej zabytku, bodaj z niedawnej przeszłości, zwykle uniemożliwia wzniesienie w tym miejscu jakiegokolwiek nowego budynku, co nieraz prowadzi zdesperowanych deweloperów do aktów nieuczciwości: wyburzania, skrycie lub w majestacie źle zinterpretowanego prawa, bezcennych pamiątek. W Warszawie od lat głośno jest o zburzonych lokomotywowniach, stacjach trafo, zabytkowych bramach. Oczywiście, częściej dotyczy to dużych deweloperów – właściciele, którym... więcej...

data dodania: 2018-02-14

Można by uznać, że architekci biorą lekcje od filmowych żółwi ninja, tak bardzo zależy im ostatnio, by wznosić budynki niemal niepostrzeżenie: bez dodatkowych źródeł energii, wtopione w krajobraz, nienarzucające się oczom. Na razie po rozwiązania takie sięga awangarda, ale tylko patrzeć, jak zostaną one przeszczepione na poziom projektów domów jednorodzinnych.

więcej...
data dodania: 2018-02-12

Zarówno rosnący poziom lęków społecznych, jak wiadomości o rosnącej niestabilności klimatu dają do myślenia również projektantom domów jednorodzinnych, chociaż coraz trudniej powiedzieć, czy za wysoki poziom lęku bardziej odpowiadają dane o średniej temperatur w lecie czy filmy katastroficzne. W każdym razie projektowanie domów jednorodzinnych, które miałyby za zadanie przetrwanie różnego rodzaju katastrof jest już faktem.

więcej...
data dodania: 2018-02-11

Architekci nieraz wspominają rozrzucone po Europie “domki loretańskie” – świadectwo wiary, ale też pewnego fenomenu budowlanego, jakim jest wstawianie jednego, małego domu do środka drugiego, większego. Niewiele wiadomo o tym, by duńskie studio CEBRA inspirowało się średniowiecznymi mirakulami, ale zaprojektowany przez nich letni dom jednorodzinny nad fiordem Vejle ma wiele z idei „pudełka w pudełku”.
 

więcej...
data dodania: 2018-02-09

Wiadomości o nowej, „idealnie czarnej” farbie stworzonej przy pomocy nanotechnologii, nie są już niczym nowym, podobnie jak plotki o procesach o prawo autorskie, towarzyszących patentowaniu nowego technologicznego cudu świata. Wrażenie z doświadczenia Vantablack jest duże i nie oddaje go do końca żaden monitor ani ekran: istotą nowego rozwiązania jest bowiem nie-wypromieniowywanie żadnego światła. Specjaliści wróżyli Vantablack wielką przyszłość w designie i w nowych... więcej...

data dodania: 2018-02-05

Adaptowanie dawnych obiektów fabrycznych stanowi uznaną praktykę architektoniczną co najmniej od dwudziestu lat – przynajmniej w Polsce, na Zachodzie zaczęło się znacznie wcześniej. Rozmach tych inicjatyw jest jednak coraz większy, co skłania do pytania: jakie elementy zastanego wyposażenia można zaadaptować na potrzeby domu i gospodarstwa jednorodzinnego?
W sięganiu po wnętrza dawnych zakładów pracy i fabryk było zawsze coś przewrotnego, myśl o lekko campowym postawieniu... więcej...

data dodania: 2018-02-01

Utarło się, że realizacje architektoniczne – przede wszystkim, choć nie tylko, w przypadku domów jednorodzinnych – powinny być jedną bryłą: jej kształt może być różny, eksperymentów, zwłaszcza w ostatnich dekadach, nie brakuje, ale niezależnie od tego, czy jest to prostopadłościan, sześcian czy nieregularny kształt, dominująca bryła to podstawa. A może jednak – niekoniecznie? To, w jaki sposób rozwiązał sprawę amerykański potentat w dziedzinie projektowania,... więcej...