Aktualności

Bez gwoździa

data dodania: 2016-10-12

Wrąb krzyżowy, zamek płetwowy, złącze na czop – czy coś mówią nam jeszcze te nazwy? Pewnie już ani nam, ani nawet znajomym stolarzom, chociaż jeszcze dwa pokolenia temu były w powszechnym użyciu. Dziś niekt nie sięga po takie techniki, wznosząc dom jednorodzinny – i nawet ktoś, kto kojarzy, jak robi się połączenie na jaskółczy ogon, zamikłby, skonfundowany, zapytany o Nejire-kumi-tsugi. A to tylko jedno z najprostszych japońskich złączy ciesielskich, które można teraz podziwiać na twitterze.

Rzadko kiedy porzekadło o „potrzebie, która jest matką wynalazku” sprawdza się tak bardzo, jak w przypadku złącz ciesielskich: sięgano po nie w kulturach, gdzie zbyt trudno było o gwoździe, były one zbyt kosztowne lub ze względów rytualnych lub estetycznych unikano łączenia drewna i metalu.

W Polsce, szerzej – w Europie Środkowo-Wschodniej, na łuku Karpat, w kulturach chłopskich większą rolę odgrywały pewnie dwie pierwsze przyczyny: najprędzej wykształciły się złącza węgłowe, przydatne przy stawianiu drewnianych budynków, z czasem doskonalono bardziej skomoplikowane techniki, służące wznoszeniu „bez gwoździa” więźby dachowej: po rozwiązania te sięgano następnie zarówno przy budowie kościołów, jak skromnych mebli chłopskich.

(Chata w Starym Waliszowie, fot. Wikipedia)

Zgoła inaczej przedstawiała się sytuacja w Japonii, gdzie konstruowanie różnego rodzaju połączeń dwóch drewnianych części przy pomocy złożonego systemu zapadni, klinów, czopów i kołków traktowano po torze jako wyzwanie dla rzemieślnika, po trosze jako ćwiczenie duchowe. Istnieje kilkaset swoistych dla kultury japońskiej złącz, których sam opis stanowi nie lada wyzwanie dla etnografów, a o ich stosowaniu na szeroką skalę nie ma mowy.

Rozwiązania te odchodziły, jak wszędzie, w zapomnienie, gdyby nie młody entuzjasta tej techniki rodem z Japonii, który stworzył serię animacji w formacie .gif, ukazujących działanie poszczególnych złącz, które szalenie trudno oddać i wyjaśnić opisowym językiem.

Jego profil na Twitterze [https://twitter.com/TheJoinery_jp] liczy sobie już ponad 20 tys. fanów, których każdego dnia przybywa. Niektórzy usiłują naśladować pokazywane złącza i uchwyty przy pomocy rzeźbiarskich pił do metalu; inni czerpią otuchę z faktu, że zrobotyzowane obrabiarki do drewna pozwolą niedługo wyskrobać bodaj część opisywanych przez młodego autora technik. Nawet, jeśli bodaj część z nich wydaje się być zabawą sztuka dla sztuki – to może po inne warto sięgnąć, by zbudować kuchnię lub salon w nowym domu jednorodzinnym – bez gwoździ. [ws]

Grudzień 2018
data dodania: 2018-12-31

Okolice Sylwestra to naturalny czas, by pomyśleć o recyclingu tego, co pozostaje po szampańskich zabawach – także w kontekście budownictwa i wykorzystywania odpadów jako surowców.
Projektów „Domów z butelek” powstało już kilkaset, wszystkie według podobnego schematu: położone na płask, połączone spoiwem butelki świetnie sprawdzają się jako cegły. Sprawdziłyby się pewnie i butelki od szampana, wyjątkowo przecież grubościenne, więc i odporne, choć ze względu... więcej...

data dodania: 2018-12-30

Doniczki? Oczywiście. Sadzonki w kuchni? Jak najbardziej. Ogródek z warzywami za domem? Coraz częściej, w miarę, jak rośnie moda na „eko”. Ale umieszczenie gigantycznych donic na warzywa i zboża na fasadzie budynku, tak, by łatwo było można po nie sięgnąć, to pomysł, na który wpada niewielu projektantów domów jednorodzinnych: na szczęście architektom ze studia Bomzero w Kuala Lumpur nie zabrakło odwagi ani fantazji.

więcej...
data dodania: 2018-12-29

Wykorzystywanie dawnych, zrujnowanych lub w najlepszym razie porzuconych budynków gospodarczych na nowe domy jednorodzinne to częsta, modna i cenna dla krajobrazu kulturowego praktyka. Od Skandynawii po Nową Anglię dawne młyny, kaszarnie i stajnie są przebudowywane i częściowo wyburzane, by stworzyć miejsce dla nowych mieszkańców. Ale rozwiązanie, po które sięgnęło mediolańskie studio Wok, idzie o kilka kroków dalej: dawna murowana stodoła, stojąca w toskańskim pejzażu, została... więcej...

data dodania: 2018-12-28

Rozwiązanie, zaproponowane przez belgijskie studio architektoniczne Gijs Van Vaerenbergh, na pozór niewiele znaleźć może zastosowań w architekturze: flamandzcy twórcy zaprojektowali bowiem rodzaj pawilonu, przeznaczonego na uroczystości na… niemieckim cmentarzu wojennym z pierwszej wojny światowej. A jednak elegancja  i prostota tego rozwiązania są czymś, do czego nawiązać mogą projektanci małej architektury i domów jednorodzinnych.

więcej...
data dodania: 2018-12-23

Projekty domów jednorodzinnych zazwyczaj odwołują się do logiki symetrii: konkretne budynki są skupione wokół centralnego miejsca (jadalni, kuchni), za czym w chłodniejszym klimacie przemawia również ekonomia i ergonomika. W Argentynie można jednak mniej przejmować się tego rodzaju względami: może dlatego architekt Pablo Gagliardo zdecydował się na wzniesienie budynku o powierzchni aż 370 m.kw. na planie wąskiego prostokąta?

więcej...
data dodania: 2018-12-17

Poziom czy pion – to oczywiście rozdroże geometrii, ale też podstawowy dylemat współczesnych urbanistów, projektantów i filozofów architektury. Często wybór ten narzucany jest przez okoliczności: wiadomo, że w poziomie buduje się częściej tam, gdzie gruntu jest pod dostatkiem, a użytkownikom zależy na niepokonywaniu dużych różnic wysokości. W miastach już od kilkuset lat ceny gruntu wymuszają wznoszenie budynków w pionie – a od 150 lat mamy do czynienia z rewolucją... więcej...

data dodania: 2018-12-16

Jak pamiętamy – Janus, rdzennie rzymskie bóstwo, nie miał właściwie „świątyń” w ścisłym znaczeniu tego słowa. Jako bóstwu „przejścia” oddawano mu cześć w drzwiach wejściowych do budynków: jedynym wyjątkiem była świątynia w północnej części Forum Romanum, „prastara brama z najdawniejszych obwarowań, którą dla szczególnej świętości zachowano... Jej czarne, omszałe ściany, zbudowane z nierównych bloków kamienia, okryto płytami brązowymi”. Wszędzie... więcej...

data dodania: 2018-12-03

Nie jest trudno otwierać mocą decyzji architektonicznej okna i dziedzińce, pruć ściany i decydować się na otwarte na przestrzał wnętrza, kiedy nie mamy nic do ukrycia. Ale jak zabezpieczyć naprawdę wartościowe zbiory i pomieszczenia, nie zamieniając budynku w betonowy sarkofag? Rozwiązania, których szukał francuski architekt Jean-Paul Viguier, wznosząc pomieszczenia nowego skarbca i centrum przetwarzania gotówki Banku Francji mogą dać do myślenia projektantom domów jednorodzinnych,... więcej...

data dodania: 2018-12-02

Kolor czarny ma wiele negatywnych konotacji kulturowych, które niełatwo przezwyciężyć. Ale dokonania takich architektów jak Alain Carle pokazują, że odpowiednio konsekwentne użycie delikatnie zwęglonego drewna, drobno oksydowanego metalu czy ogniowanej i szkliwionej cegły jest rozwiązaniem, które może się świetnie sprawdzić w przypadku projektów minimalistycznych domów jednorodzinnych.

więcej...