Aktualności

Blaty z Bauhausu

data dodania: 2016-06-06

Spędzając długie godziny nad tą częścią projektu domu jednorodzinnego, która dotyczy kuchni, spierając się w nieskończoność o fronty, uchwyty i okucia szafek, rozważając zalety i wady betonowych, kamiennych i laminowanych blatów, często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że to, co wydaje nam się oczywiste – sama koncepcja „kuchni modularnej” – narodziła się dopiero kilkadziesiąt lat temu, nie tyle za sprawą stolarzy, co matematyków, ergonomistów i architektów.

Mówiąc o „nowoczesności w kuchni”, zwykle myślimy o urządzeniach: zamrażarkach, kuchenkach indukcyjnych, oświetleniu punktowym czy „wyspach”. Entuzjaści stali toczyć będą długie spory z rzecznikami szkła, nie zastanawiając się nad istotą rewolucji, jaka dokonała się – jak twierdzi wielu – sercu mieszkania.

Jeszcze przed II wojną światową meble w kuchni rozstawione były tak, jak do dziś stoją we wszystkich innych pomieszczeniach domu: osobno. Szczytem nowoczesności była w Stanach Zjednoczonych „wielofunkcyjna szafka”: przeszklona, z metalowymi puszkami na kasze, wbudowanym sitem do przesiewania mąki i „krążkiem”, pozwalającym zaznaczać brak świeżych warzyw – była jednak nadal pełna narożników, wgłębień, w których zbierał się kurz, a przede wszystkim – stała osobno!

Myśl o unifikacji przestrzeni roboczej i unikaniu wszelkich zbędnych krzywizn, mogących stanowić miejsce odkładania się kurzu i brudu bądź źródło skaleczeń, torowała sobie drogę powoli – a kiedy doszła do głosu, stało się to jednocześnie w przemyśle, na salach operacyjnych i w kuchniach. Pierwsza myśl o tego rodzaju ergonomicznym projektowaniu przestrzeni została sformułowana przez designerów niemieckiego Bauhausu, nierzadko emigrujących do Stanów w latach 30. – a dodatkowym impulsem stał się boom przemysłowy, jaki przyniosła wojna.

Pierwsze „zunifikowane” czy „modularne” szafki, zaprojektowane na kształt linii montażowej – łatwiej wytropić je w archiwach fabrycznych niż w realu, wówczas bowiem nie myślano o nich jako o potencjalnym zabytku – pojawią się na rynkach zachodnich we wczesnych latach 50. W dziesięć lat później płyty laminowane i proste okucia dopełniły dzieła: w kuchni oferowanej w 1958 przez magazyn wysyłkowy Sears udałoby nam się bez trudu odnaleźć.  

Nota niniejsza nie została zamierzona jako autoreklama, na jej końcu nie pojawi się więc link, odsyłający do konkretnej wytwórni mebli: nie ma zresztą wśród nich współcześnie żadnej, która nie oferowałaby „zunifikowanego wyglądu” i „modularnego systemu wielkości”. Warto natomiast zastanowić się, na ile zunifikowany system szafek jest ergonomicznym dobrodziejstwem, na ile – przyjmowanym bezrefleksyjnie standardem; i czy rzeczywiście nie warto pozwolić sobie w kuchni na bodaj jeden wolno stojący mebel. (ws)

Grudzień 2018
data dodania: 2018-12-31

Okolice Sylwestra to naturalny czas, by pomyśleć o recyclingu tego, co pozostaje po szampańskich zabawach – także w kontekście budownictwa i wykorzystywania odpadów jako surowców.
Projektów „Domów z butelek” powstało już kilkaset, wszystkie według podobnego schematu: położone na płask, połączone spoiwem butelki świetnie sprawdzają się jako cegły. Sprawdziłyby się pewnie i butelki od szampana, wyjątkowo przecież grubościenne, więc i odporne, choć ze względu... więcej...

data dodania: 2018-12-30

Doniczki? Oczywiście. Sadzonki w kuchni? Jak najbardziej. Ogródek z warzywami za domem? Coraz częściej, w miarę, jak rośnie moda na „eko”. Ale umieszczenie gigantycznych donic na warzywa i zboża na fasadzie budynku, tak, by łatwo było można po nie sięgnąć, to pomysł, na który wpada niewielu projektantów domów jednorodzinnych: na szczęście architektom ze studia Bomzero w Kuala Lumpur nie zabrakło odwagi ani fantazji.

więcej...
data dodania: 2018-12-29

Wykorzystywanie dawnych, zrujnowanych lub w najlepszym razie porzuconych budynków gospodarczych na nowe domy jednorodzinne to częsta, modna i cenna dla krajobrazu kulturowego praktyka. Od Skandynawii po Nową Anglię dawne młyny, kaszarnie i stajnie są przebudowywane i częściowo wyburzane, by stworzyć miejsce dla nowych mieszkańców. Ale rozwiązanie, po które sięgnęło mediolańskie studio Wok, idzie o kilka kroków dalej: dawna murowana stodoła, stojąca w toskańskim pejzażu, została... więcej...

data dodania: 2018-12-28

Rozwiązanie, zaproponowane przez belgijskie studio architektoniczne Gijs Van Vaerenbergh, na pozór niewiele znaleźć może zastosowań w architekturze: flamandzcy twórcy zaprojektowali bowiem rodzaj pawilonu, przeznaczonego na uroczystości na… niemieckim cmentarzu wojennym z pierwszej wojny światowej. A jednak elegancja  i prostota tego rozwiązania są czymś, do czego nawiązać mogą projektanci małej architektury i domów jednorodzinnych.

więcej...
data dodania: 2018-12-23

Projekty domów jednorodzinnych zazwyczaj odwołują się do logiki symetrii: konkretne budynki są skupione wokół centralnego miejsca (jadalni, kuchni), za czym w chłodniejszym klimacie przemawia również ekonomia i ergonomika. W Argentynie można jednak mniej przejmować się tego rodzaju względami: może dlatego architekt Pablo Gagliardo zdecydował się na wzniesienie budynku o powierzchni aż 370 m.kw. na planie wąskiego prostokąta?

więcej...
data dodania: 2018-12-17

Poziom czy pion – to oczywiście rozdroże geometrii, ale też podstawowy dylemat współczesnych urbanistów, projektantów i filozofów architektury. Często wybór ten narzucany jest przez okoliczności: wiadomo, że w poziomie buduje się częściej tam, gdzie gruntu jest pod dostatkiem, a użytkownikom zależy na niepokonywaniu dużych różnic wysokości. W miastach już od kilkuset lat ceny gruntu wymuszają wznoszenie budynków w pionie – a od 150 lat mamy do czynienia z rewolucją... więcej...

data dodania: 2018-12-16

Jak pamiętamy – Janus, rdzennie rzymskie bóstwo, nie miał właściwie „świątyń” w ścisłym znaczeniu tego słowa. Jako bóstwu „przejścia” oddawano mu cześć w drzwiach wejściowych do budynków: jedynym wyjątkiem była świątynia w północnej części Forum Romanum, „prastara brama z najdawniejszych obwarowań, którą dla szczególnej świętości zachowano... Jej czarne, omszałe ściany, zbudowane z nierównych bloków kamienia, okryto płytami brązowymi”. Wszędzie... więcej...

data dodania: 2018-12-03

Nie jest trudno otwierać mocą decyzji architektonicznej okna i dziedzińce, pruć ściany i decydować się na otwarte na przestrzał wnętrza, kiedy nie mamy nic do ukrycia. Ale jak zabezpieczyć naprawdę wartościowe zbiory i pomieszczenia, nie zamieniając budynku w betonowy sarkofag? Rozwiązania, których szukał francuski architekt Jean-Paul Viguier, wznosząc pomieszczenia nowego skarbca i centrum przetwarzania gotówki Banku Francji mogą dać do myślenia projektantom domów jednorodzinnych,... więcej...

data dodania: 2018-12-02

Kolor czarny ma wiele negatywnych konotacji kulturowych, które niełatwo przezwyciężyć. Ale dokonania takich architektów jak Alain Carle pokazują, że odpowiednio konsekwentne użycie delikatnie zwęglonego drewna, drobno oksydowanego metalu czy ogniowanej i szkliwionej cegły jest rozwiązaniem, które może się świetnie sprawdzić w przypadku projektów minimalistycznych domów jednorodzinnych.

więcej...