Aktualności

Interesujące elewacje budynków wielorodzinnych

data dodania: 2014-07-04

W architekturze mieszkaniowej panuje tak wiele trendów oraz zostało wykorzystanych tak wiele inspiracji a jednak twórcy nadal nie przestają nas zaskakiwać. Biura projektowe kładą nacisk nie tylko na formę ale i również funkcjonalność budynków mieszkalnych przy czym rezultaty zachwycają pomysłowością. Przeglądając najbardziej porywające projekty domów mieszkalnych natykamy się na kilka naprawdę ujmujących pomysłów, które Państwu chcielibyśmy pokazać. Skupić nalezy się przede wszystkim na elewacjach tych budynków, chociaż rozwiązania dotyczące lokalizacji i programu pomieszczeń też są godne uwagi.

Aqua Tower w Chicago. W roku 2010 w Chicago powstał budynek - wieżowiec mieszkaniowy wielorodzinny zrealizowany wg projektu zespołu architektów Studio Gang Architects kierowanego przez Jeanne Gang. Inspiracją dla projektu była falująca tafla wody. Zbudowany przez Magellan Developmen budynek był pierwszym budynkiem wysokościowym  zespołu Jeanne Gang. W roku 2009 projekt zdobył nagrodę Emporis Skyscraper Award jako najlepszy drapacz chmur pod względem wzornictwa i funkcjonalności. Wieżowiec stoi w pomiędzy wysokimi zabudowaniami w ścisłym centrum Chicago, nad jeziorem Michigan, obok Parku Milenium, przy North Columbus Drive. Od wschodu budynek graniczy z Lake Store East Park. Wokół znajdują się liczne wieżowce. Na powierzchni działki została zaplanowana niewielka zieleń oraz mała architektura. Założenie otacza betonowy plac łączący się z droga dojazdową przy której znajdują się naziemne miejsca postojowe. Budynek połączony bezpośrednio z  centrum głównymi arteriami komunikacyjnymi pieszo jezdnymi. Posiada parking podziemny. Strefy komunikacyjne mieszczące korytarze, klatki schodowe oraz windy ulokowane w centralnej części wieżowca. 87 kondygnacyjny 823 metrowy, smukły, prostopadłościenny budynek. Klasyczna prostopadłościenna forma pokryta falującymi, podłużnymi pasmami kondygnacji. Pomiędzy nimi pionowo, przebijają zaszklenia. Rozrzezbiona forma przypomina prążkowane skały wapienne znajdujące się w pobliskim obszarze wielkich jezior. Układ charakterystycznego konturu budynku powstał przy pomocy programu komputerowego. Zaszklenie podstawy zostało wykonane ze standardowych, szklanych materiałów typu high-rise. Skrajne wysunięcia balkonów dochodzą do 3,5m. Główna prostopadłościenna bryła stoi na płaskiej prostopadłościennej betonowej bryle mieszczącej przestrzeń handlową założenia. Elewacje dolnej bryły proste, betonowe, malowane na biało. Widać poziome pasmowe okna oraz podcienie. Zamierzeniem architektów było stworzenie mieszkań po przystępnej cenie. AquaTower to niemal 2mln m2 powierzchni. Budynek ma 85 kondygnacji nadziemnych i 5 podziemnych. 177tys.M2 powierzchni na kondygnacjach 19-52 zajmuje 476 apartamentów, kolejne 53-80 to penthouse (263). Łącznie powierzchnia mieszkań to (55.000m2). Na kondygnacjach 1-18 mieści się hotel (215 pokoi). W parterze znajduje się centrum handlowe zajmujące łącznie (5.100m2).  Nad ta częścią znajduje się ogród. Mieszkania mieszczą takie pomieszczenia jak Hall wejściowy z garderoba, toaleta, łazienka, kuchnia połączona z jadalnią, duży pokój dzienny, sypialnie. Tarasy w zależności od mieszkania połączone ze strefami dziennymi kuchni i pokoju dziennego lub/i pokojami sypialnianymi. Łazienki i toalety ulokowane od strony głównego pionu komunikacyjnego. Falujące na przemian balkony z zaszkleniami tworzą barierę ochronną przed słońcem i tym samym nagrzewaniem się  mieszkań. Na dachu znajduje się ogród z którego podziwiać można otaczającą panoramę miejską oraz jezioro Michigan. Na tej najwyższej kondygnacji znajduje się odkryty basen, ogród, miejsce do rekreacji sportowej i wypoczynku. W budynku zastosowane najnowsze systemy technologiczne w tym system energooszczędnego wykorzystania światła i system magazynowania wody opadowej.

Housing building in Carabanchel. W 2009 roku w Carabanchel powstał budynek mieszkaniowy wielorodzinny zrealizowany wg projektu architektów  Amann Canovas-Maruri. Działka o powierzchni 4441.33 wpisuje się w istniejący układ urbanistyczny miasta. Rozpościera się po miedzy kwartałami zabudowy, w pobliżu narożnika drogi głównej. Miasto w którym znajduje się obiekt, posiada uporządkowana zabudowę którą dzieli wiązanka przeplatających się ulic. Podłużna parcela ustawiona dłuższym bokiem na południe od północy wschodu i południa graniczy z  zabudowaniami, z zachodniej strony domyka ja przebiegająca tamtędy droga główna. Wokół znajduje się dużo parkowej zieleni. Wejść na teren wewnętrznego, zielonego dziedzińca można poprzez prześwity umieszczone w parterowej części krótszych ścian budynku. Budynek obsługuje kilka licznych różnie ulokowanych  klatek schodowych. Z windami dostępnych bezpośrednio z placu wewnętrznego. We wspomnianych wcześniej prześwitach znajdują się bramy wejściowe. Kwartał mieszkaniowy nie posiada parkingu podziemnego. Samochód zaparkować można bezpośrednio przy budynku na jednym z kilku dostępnych miejsc postojowych znajdujących się od strony ulicy. Dom wielorodzinny posiada formę  prostopadłościanu z wyciętym wewnętrznym dziedzińcem. Bryła  ma wysokość  pięciu  kondygnacji. Prosta betonowa konstrukcja przełożona kolorowymi sprawiającymi wrażenie wykonanych z blachy bloków które w pionie dzielą nieregularnie rozstawione kwadratowe otwory a w poziomie czarne płaszczyzny. Dziedziniec oprócz zieleni niskiej i wysokiej posiada alejki spacerowe wyłożone blokami betonowymi oraz ławki. Całość oświetlona minimalistycznymi lampami ogrodowymi. Budynek o powierzchni 13419,81 m2 posiada dużą ilość mieszkań o różnej wielkości. Ich program użytkowy obejmuje takie pomieszczenia jak kuchnia z jadalnią, przestronne pokoje dzienne, sypialnie, łazienka, wc, pomieszczenia magazynowe. Wewnętrzny dziedziniec zapewnia mieszkańcom półprywatna bezpieczna bo ogrodzoną zewnętrzną przestrzeń. Elewacje wyróżniają się kolorami gdzie każda  z nich to pokrywa kilka pokrytych falowaną blachą ścian w kolorach zielonym, czerwonym, niebieskim, żółtym i pomarańczowym. Podkreślają one gabaryt konkretnego mieszkania. Pomiędzy nimi widać dziury definiujące towarzyszące mieszkaniom  tarasy wewnętrzne. Poziome, czarne linie podkreślają stropy konkretnych kondygnacji w wyrazistym, czarnym kolorze. W części parteru ściany są całkiem szare. Widać w nich prześwity pozwalające na wejście na wewnętrzny plac. Fasada południowa jest mozaiką kolorowych blach na których znajdują się zarysowania okien otwieranych na zewnątrz. Pomiędzy kolorowymi ściankami widać wcięcia tarasów. Przy zachodnim i wschodnim narożniku, ściany podkreślono blachami w szarym kolorze ścian parteru.  Część ścian parteru wykonana z betonu pokrytego tynkiem a część wyłożona szarą falistą blachą. Pomiędzy nimi widać słupy konstrukcyjne budynku oraz kraty ogrodzenia. Pozostałe elewacje komponowane na tej samej zasadzie. Ściany wewnętrzne niemal w identycznej formie, jednak przeplatające się pomiędzy kratami ściany parteru pokryte są szarą blachą na której pojawiają się numery. Blaszane zasłony okien otwierające się na zewnątrz zapewniając zmienność barwnej mozaiki w elewacji. Szklane barierki wewnętrznych tarasów nienachalnie wpisują się w elewację. Zewnętrzne słupy konstrukcyjne od strony dziedzińca stalowe, natomiast od zewnętrznej strony pozostawione w surowym betonie.

Hip House w Holandii. W holenderskim mieście Zwolle w 2009 roku  zrealizowano wielorodzinny dom mieszkalny, zaprojektowany przez zespół architektów z biura Atelier Kempe Thill. Budynek usytuowano na prostokątnej parceli wpisanej w narożnik dwóch ulic. Działka dłuższym bokiem od strony wschodniej graniczy z ulicą Shumannlaan, a krótszym od strony południowej z ulicą Obrechtstraa. Podstawę budynku stanowi prostokąt o wymiarach 23m x 32m usytuowany w pobliżu południowo wschodniego narożnika działki. Kondygnacja przyziemia, w której mieszczą się pomieszczenia techniczne w połowie zagłębiona jest w terenie. To sprawiło, że poziom 0.0 domu wyniesiony jest o pół kondygnacji ponad poziom posesji i otaczających ulic. Wejście do budynku zaprojektowano z ulicy Obrechtstraa, od strony południowej. Pochylnia i schody zewnętrzne  umożliwiają  pokonanie różnic pomiędzy  poziomami ulicy i +- 0.0 budynku. Prowadzą one poprzez wiatrołap do przestrzeni komunikacyjnej, do prostokątnego wnętrza  usytuowanego w centralnej części domu. Mieszczą się  tam schody i winda komunikujące osiem kondygnacji budynku. Ta przestrzeń nie ma bezpośredniego doświetlenia poprzez okna. Światło dzienne wprowadzone jest poprzez świetlik na dachu, który poprzez wycięcia wszystkich kondygnacji doświetla to pomieszczenie. To wnętrze domu otoczona jest korytarzem, z którego dostępne są mieszkania. W programie użytkowym zaplanowano łącznie sześćdziesiąt cztery mieszkania. W narożnikach prostokątnego rzutu budynku, znajdują się cztery apartamenty. Program tych mieszkań obejmuje trzy pokoje, kuchnie ze spiżarnią, łazienkę wc. Dodatkowo w zależności od usytuowania jedną lub dwie loggie. Narożne usytuowanie umożliwiło doświetlenie i otwarcie każdego z mieszkań na dwie strony świata. Pomiędzy apartamentami zlokalizowano cztery mniejsze jednopokojowe mieszkania Znajdują się one po dwóch stronach w centralnej części dłuższych boków prostokątnego rzutu. Program tych mieszkań obejmuje pokój z aneksem kuchennym, spiżarnie i łazienkę. Osiem mieszkań zaplanowano na każdej kondygnacji. Łączna powierzchnia użytkowa w budynku wynosi 4880m2. Akcentem w elewacji frontowej budynku jest „brama wejściowa”. Rysunek na ścianach zewnętrznych tworzą białe wąskie pasy piony i poziomy, które otaczają prostopadłościenną bryłę z czterech stron. W elewacji czytelna jest modularna, rytmiczna kompozycja, siatka podziałów pionowych ścian i słupów oraz podziałów poziomych stropów. Przestrzenie pomiędzy nimi to pola o szerokości ok. 5 i wysokości ok. 3m. Wypełniają je szklane tafle, zamocowane w aluminiowych białych szkieletach konstrukcji ścian fasadowych elewacji. Prostokątne okna tworzą jednakowy rytm, składają się one z części ruchomej oraz stałej, dają możliwość zasłaniania , otwierania przestrzeni mieszkań i logii. Dzięki temu elewacje budynku nie są kompozycją statyczną lecz zmienia się nieustannie w czasie. Prostokątne ruchome szklane przegrody otwierają się, bądź zamykają w rytm potrzeb użytkowników budynku. Dom mieszkalny stanowi przykład, który dowodzi, że budownictwo socjalne nie musi sprawiać wrażenia taniego

 

 

 

 

 

/rz/


Czerwiec 2016
data dodania: 2016-06-30

Projektant domu zwykle przewiduje jedynie w projekcie miejsce na wannę, nie zawsze jednak doradzi w kwestii konkretnego rozwiązania. Wanna zatem na nóżkach, zabudowana czy wpuszczona w podłogę? Jakiej głębokości? Ekooszczędna czy mieszcząca bez trudu 500 litrów? Z jacuzzi czy z dwoma kurkami? I wreszcie – biała czy szkarłatna?

więcej...
data dodania: 2016-06-29

Reporterzy New Yorkera i CBS piszą o nim jak o dziele sztuki. „Najbardziej wartościowy budynek do obejrzenia w Miami Beach!”. „Park w pionie!”. „Joggerzy ćwicza na jego rampach, zawodowi fotograficy urządzają sesje, turyści odwiedzają to miejsce setkami, odbyło tu się już wesele, dwie debaty i kilkanaście aukcji dzieł sztuki” - czytamy o.. wielopoziomowym parkingu pod mnemotechnicznym adresem 1111, Lincoln Road, Miami Beach.... więcej...

data dodania: 2016-06-27

Moda na minimalistyczny design jest czymś, co muszą od dziś wziąć pod uwagę projektanci domów i wnętrz, ograniczając liczbę zakamarków, wnęk, szaf, schodów i półek. Ma być jasno, pusto i przestronnie. Na razie takie pokoje są mile widziane przede wszystkim w Japonii, ale nawet tsunami nie wędruje przecież tak szybko, jak styl.

więcej...
data dodania: 2016-06-25

Nietrudno jest krytykować beton: że banalny, że ciężki, że nieekologiczny – i że zawodny. Projektanci domów wiedzą jednak, że nie istnieje inny równie plastyczny materiał – a technolodzy robią, co mogą, by wyjść im naprzeciw. Tak powstał beton wysokiej jakości, funkcjonujący na rynku, jeśli nie liczyć tuzina nazw handlowych, pod uniwersalnym skrótem UHPC – ultra high performance concrete.

więcej...
data dodania: 2016-06-24

Szary, ciężki, plastyczny, był jednym z pierwszych metali przyswojonych przez cywilizację: już w Babilonie i Egipcie łączono przy jego użyciu, w trybie na poły spawania, na poły klejenia. Rzym pił wodę z ołowianych rur – i zwolennicy prostych tłumaczeń często brali ten fakt za przyczynę upadku Wiecznego Miasta. W średniowieczu ołowiem mocowano szkła witraży, w XIX wieku kryto nim dachy. Z czasem obawy przed zatruciem spowodowały, że zaniechano tej praktyki, głucho nawet... więcej...

data dodania: 2016-06-24

Moda na bambusowe lub metalowe „dzwonki wietrzne” osiągnęła swoje apogeum przed kilku laty – i powoli, na szczęście, cichnie, a wraz z nią nasze ogrody i tarasy, gdzie dotąd nie można się było uwolnić od lepiej lub gorzej skomponowanego pobrzękiwania za każdym podmuchem. Dobrze, że większość z tych „kurzołapek” za pięć złotych idzie na złom – ale dobrze też, że projektanci domów i przestrzeni publicznej nie rezygnują z bardziej twórczego wykorzystania ksylofonu.

więcej...
data dodania: 2016-06-22

„Architektura przystankowa”, a zwłaszcza zadaszenia to dla polskiego czytelnika delikatny temat. Z jednej strony jednym z pomników architektury modernistycznej lat 60. pozostaje stacja kolejowa Warszawa-Ochota z fantazyjnie uniesionym i zakręconym dachem; z drugiej – koszmarne przystanki PKS, z postrzępionymi, oberwanymi daszkami z pordzewiałej blachy falistej trafiły za sprawą Barańczaka i Kelusa do poezji jako wyraz ostatecznej zapaści realnego socjalizmu. Projektanci w Polsce... więcej...

data dodania: 2016-06-20

Projektanci poszukują różnych metod na zmniejszenie nakładów na chłodzenie i klimatyzację budynków. Największym wyzwaniem są szyby – to przez nie wpada do budynku światło, w tych miejscach też wnętrze najbardziej się nagrzewa. Trudno jednak wznosić bunkry, a „lustrzane” ściany mocno się już opatrzyły, no i oprotestowywane są przez oślepianych mieszkańców miast. Pracownia Skidmore, Owen & Merrill zaproponowała nowe rozwiązanie: trapezoidalne „zęby” ze szkła,... więcej...

data dodania: 2016-06-19

Sądząc z mnożących się doniesień prasowych o kolejnym „najwyższym wysokościowcu”, który zdolny będzie utrzymać swój rekord miasta, kraju czy kontynentu przez rok czy dwa za sprawą dobudowanego nieludzkim wysiłkiem jeszcze jednego tarasu i jeszcze o dwa metry wyższej anteny telekomunikacyjnej, architektoniczny wyścig w górę nie skończy się chyba nigdy. W kategorii „Excelsior” ścigają się również – z podobnymi wynikami – twórcy tarasów i wież widokowych,... więcej...

data dodania: 2016-06-18

Szlachetna, a zarazem powszechnie występująca skała zdegradowana została do rangi surowca, z którego sporządza się płytki podłogowe, krawężniki i schody. A przecież utalentowany projektant z minimalistycznym zacięciem może wznieść z granitu ściany nośne – no, pod warunkiem, że nie trzeba będzie w nich wyżłobić zbyt wielu rowków na instalacje elektryczne i wodne.... więcej...

data dodania: 2016-06-15

Wielu architektów i projektantów zwraca uwagę na konsekwencje pozornego przesuwania się słońca po firmamencie i zmian kąta padania promieni słonecznych. Ale mało kto podejmuje tak finezyjną „grę z cieniem” jak argentyński architekt Nicolás Campodonico. Campodonico zaprojektował niedawno kaplicę pod wezwaniem św. Bernarda w liczącej niespełna 3 tys. mieszkańców wiosce La Playosa w pobliżu miasta Cordoba. Sama kaplica, wzniesiona ze starych, odzyskanych z rozbiórki cegieł,... więcej...

data dodania: 2016-06-13

Określenie „akcent ponowy” używane jest ponoć w kręgach studentów ASP jako synonim malowanej na płótnie flaszy. Projektanci i właściciele domów jednorodzinnych powinni jednak charakteryzować się większą dyscypliną myślową: akcent pionowy to wyraźnie dominujący element w strukturze budynku. Jak można sprawić, by wyraźnie organizował całą przestrzeń?

więcej...
data dodania: 2016-06-10

Projektanci autostrad i krajobrazu trudzą się nad stworzeniem jak najwygodniejszych przejść nadziemnych dla dużej zwierzyny płowej. U podnóża autostrad umieszcza się zwykle wąskie przejścia dla drobnej zwierzyny, żab, węży i żółwi, a w Australii niczym niezwykłym nie są nawet pionowe niemal mosty dla krabów. Na własnej działce jednak staramy się powstrzymać wędrówki niechcianych czworonogów.

więcej...
data dodania: 2016-06-09

Samooczyszczanie ścian i dachów można już sobie zafundować w każdym samodzielnie budowanym domu. Wystarczy odpowiednio wcześnie uzgodnić z projektantem, że wykorzystane zostają farby hydrofobowe. Krople wody, tocząc się, zbiorą cząstki kurzu pyłki i drobne odpadki organiczne – tak, jak dzieje się w przypadku dalekowschodnich roślin wodnych.

więcej...
data dodania: 2016-06-08

„Mieszkanie na wodzie” nie z konieczności, jak w przypadku flisaków i innych profesji rzeki, lecz z wyboru, weszło w modę już ponad sto lat temu: awangardy francuskie i anglosaskie lubiły budzić się wśród mgieł. W Polsce rozwiązanie takie nie weszło w modę na szerszą skalę: może za sprawą odwracania się kraju od rzek, nad czym od lat ubolewają urbaniści i spece od strategii rozwojowej? Pracownia MIM Architekci podjęła kolejną próbę zmiany tego stanu rzeczy, oferując... więcej...

data dodania: 2016-06-07

„Żelazocement” wymyślono i opatentowano w połowie XIX wieku i przez kolejne pół wieku budowano zeń co popadnie: od mostów po jachty i statki. W naszych czasach brakowało wyraźnego pomysłu na jego zastosowania: modelowano zeń figury i altany ogrodowe. Hinduski architekt Anupama Kundoo udowadnia jednak na weneckim Biennale Architektury, że to rozwiązanie techniczne nadal ma przed sobą przyszłość, jeśli chodzi o projekty domów jednorodzinnych.

więcej...
data dodania: 2016-06-06

Spędzając długie godziny nad tą częścią projektu domu jednorodzinnego, która dotyczy kuchni, spierając się w nieskończoność o fronty, uchwyty i okucia szafek, rozważając zalety i wady betonowych, kamiennych i laminowanych blatów, często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że to, co wydaje nam się oczywiste – sama koncepcja „kuchni modularnej” – narodziła się dopiero kilkadziesiąt lat temu, nie tyle za sprawą stolarzy, co matematyków, ergonomistów i architektów.... więcej...

data dodania: 2016-06-04

Czy rzeczywiście czasy niesławnej „pastelozy”, czyli tynkowania fasad domów w kolorach słodkawych, ckliwych i mdłych, mają się ku końcowi? Nie jest to do końca pewne – bloki na PRL-owskich osiedlach, szczególnie tych niedawno ocieplanych, nadal ukazują nam paletę bladogroszkowych zieleni i różu w odcieniu określanym przez starsze panie jako „majtkowy”. Ale w projektach domów jednorodzinnych i budynków użyteczności publicznej coraz częściej dostrzec można odwagę... więcej...

data dodania: 2016-06-02

Nie, nie idzie o Aurorę, chociaż rzeczywiście, kolejna rewolucja architektoniczna wisi w powietrzu. Specjaliści z nieraz opisywanej na tym portalu szwajcarskiej eksperymentalnej grupy projektowej ETH Group wznieśli w kuluarach Biennale Architektury w Wenecji fantazyjną kopułę z ciosanych płatów wapienia, zachowującą kształt i stabilność mimo braku jakiegokolwiek spoiwa.

więcej...
data dodania: 2016-06-01

Że ustawione naprzeciw siebie lustra dają „złudzenie nieskończoności” – wiadomo od dawna. Efekt ten zwykło się uważać za dość tani, stosowny dla hallu w prowincjonalnym motelu. Ale jeśli już sięgać po niego – to z rozmachem, tak jak zdecydowali się na to projektanci ze studia XL-MUSE w chińskim Hangzhou.

więcej...