Aktualności

Interesujące elewacje budynków wielorodzinnych

data dodania: 2014-07-04

W architekturze mieszkaniowej panuje tak wiele trendów oraz zostało wykorzystanych tak wiele inspiracji a jednak twórcy nadal nie przestają nas zaskakiwać. Biura projektowe kładą nacisk nie tylko na formę ale i również funkcjonalność budynków mieszkalnych przy czym rezultaty zachwycają pomysłowością. Przeglądając najbardziej porywające projekty domów mieszkalnych natykamy się na kilka naprawdę ujmujących pomysłów, które Państwu chcielibyśmy pokazać. Skupić nalezy się przede wszystkim na elewacjach tych budynków, chociaż rozwiązania dotyczące lokalizacji i programu pomieszczeń też są godne uwagi.

Aqua Tower w Chicago. W roku 2010 w Chicago powstał budynek - wieżowiec mieszkaniowy wielorodzinny zrealizowany wg projektu zespołu architektów Studio Gang Architects kierowanego przez Jeanne Gang. Inspiracją dla projektu była falująca tafla wody. Zbudowany przez Magellan Developmen budynek był pierwszym budynkiem wysokościowym  zespołu Jeanne Gang. W roku 2009 projekt zdobył nagrodę Emporis Skyscraper Award jako najlepszy drapacz chmur pod względem wzornictwa i funkcjonalności. Wieżowiec stoi w pomiędzy wysokimi zabudowaniami w ścisłym centrum Chicago, nad jeziorem Michigan, obok Parku Milenium, przy North Columbus Drive. Od wschodu budynek graniczy z Lake Store East Park. Wokół znajdują się liczne wieżowce. Na powierzchni działki została zaplanowana niewielka zieleń oraz mała architektura. Założenie otacza betonowy plac łączący się z droga dojazdową przy której znajdują się naziemne miejsca postojowe. Budynek połączony bezpośrednio z  centrum głównymi arteriami komunikacyjnymi pieszo jezdnymi. Posiada parking podziemny. Strefy komunikacyjne mieszczące korytarze, klatki schodowe oraz windy ulokowane w centralnej części wieżowca. 87 kondygnacyjny 823 metrowy, smukły, prostopadłościenny budynek. Klasyczna prostopadłościenna forma pokryta falującymi, podłużnymi pasmami kondygnacji. Pomiędzy nimi pionowo, przebijają zaszklenia. Rozrzezbiona forma przypomina prążkowane skały wapienne znajdujące się w pobliskim obszarze wielkich jezior. Układ charakterystycznego konturu budynku powstał przy pomocy programu komputerowego. Zaszklenie podstawy zostało wykonane ze standardowych, szklanych materiałów typu high-rise. Skrajne wysunięcia balkonów dochodzą do 3,5m. Główna prostopadłościenna bryła stoi na płaskiej prostopadłościennej betonowej bryle mieszczącej przestrzeń handlową założenia. Elewacje dolnej bryły proste, betonowe, malowane na biało. Widać poziome pasmowe okna oraz podcienie. Zamierzeniem architektów było stworzenie mieszkań po przystępnej cenie. AquaTower to niemal 2mln m2 powierzchni. Budynek ma 85 kondygnacji nadziemnych i 5 podziemnych. 177tys.M2 powierzchni na kondygnacjach 19-52 zajmuje 476 apartamentów, kolejne 53-80 to penthouse (263). Łącznie powierzchnia mieszkań to (55.000m2). Na kondygnacjach 1-18 mieści się hotel (215 pokoi). W parterze znajduje się centrum handlowe zajmujące łącznie (5.100m2).  Nad ta częścią znajduje się ogród. Mieszkania mieszczą takie pomieszczenia jak Hall wejściowy z garderoba, toaleta, łazienka, kuchnia połączona z jadalnią, duży pokój dzienny, sypialnie. Tarasy w zależności od mieszkania połączone ze strefami dziennymi kuchni i pokoju dziennego lub/i pokojami sypialnianymi. Łazienki i toalety ulokowane od strony głównego pionu komunikacyjnego. Falujące na przemian balkony z zaszkleniami tworzą barierę ochronną przed słońcem i tym samym nagrzewaniem się  mieszkań. Na dachu znajduje się ogród z którego podziwiać można otaczającą panoramę miejską oraz jezioro Michigan. Na tej najwyższej kondygnacji znajduje się odkryty basen, ogród, miejsce do rekreacji sportowej i wypoczynku. W budynku zastosowane najnowsze systemy technologiczne w tym system energooszczędnego wykorzystania światła i system magazynowania wody opadowej.

Housing building in Carabanchel. W 2009 roku w Carabanchel powstał budynek mieszkaniowy wielorodzinny zrealizowany wg projektu architektów  Amann Canovas-Maruri. Działka o powierzchni 4441.33 wpisuje się w istniejący układ urbanistyczny miasta. Rozpościera się po miedzy kwartałami zabudowy, w pobliżu narożnika drogi głównej. Miasto w którym znajduje się obiekt, posiada uporządkowana zabudowę którą dzieli wiązanka przeplatających się ulic. Podłużna parcela ustawiona dłuższym bokiem na południe od północy wschodu i południa graniczy z  zabudowaniami, z zachodniej strony domyka ja przebiegająca tamtędy droga główna. Wokół znajduje się dużo parkowej zieleni. Wejść na teren wewnętrznego, zielonego dziedzińca można poprzez prześwity umieszczone w parterowej części krótszych ścian budynku. Budynek obsługuje kilka licznych różnie ulokowanych  klatek schodowych. Z windami dostępnych bezpośrednio z placu wewnętrznego. We wspomnianych wcześniej prześwitach znajdują się bramy wejściowe. Kwartał mieszkaniowy nie posiada parkingu podziemnego. Samochód zaparkować można bezpośrednio przy budynku na jednym z kilku dostępnych miejsc postojowych znajdujących się od strony ulicy. Dom wielorodzinny posiada formę  prostopadłościanu z wyciętym wewnętrznym dziedzińcem. Bryła  ma wysokość  pięciu  kondygnacji. Prosta betonowa konstrukcja przełożona kolorowymi sprawiającymi wrażenie wykonanych z blachy bloków które w pionie dzielą nieregularnie rozstawione kwadratowe otwory a w poziomie czarne płaszczyzny. Dziedziniec oprócz zieleni niskiej i wysokiej posiada alejki spacerowe wyłożone blokami betonowymi oraz ławki. Całość oświetlona minimalistycznymi lampami ogrodowymi. Budynek o powierzchni 13419,81 m2 posiada dużą ilość mieszkań o różnej wielkości. Ich program użytkowy obejmuje takie pomieszczenia jak kuchnia z jadalnią, przestronne pokoje dzienne, sypialnie, łazienka, wc, pomieszczenia magazynowe. Wewnętrzny dziedziniec zapewnia mieszkańcom półprywatna bezpieczna bo ogrodzoną zewnętrzną przestrzeń. Elewacje wyróżniają się kolorami gdzie każda  z nich to pokrywa kilka pokrytych falowaną blachą ścian w kolorach zielonym, czerwonym, niebieskim, żółtym i pomarańczowym. Podkreślają one gabaryt konkretnego mieszkania. Pomiędzy nimi widać dziury definiujące towarzyszące mieszkaniom  tarasy wewnętrzne. Poziome, czarne linie podkreślają stropy konkretnych kondygnacji w wyrazistym, czarnym kolorze. W części parteru ściany są całkiem szare. Widać w nich prześwity pozwalające na wejście na wewnętrzny plac. Fasada południowa jest mozaiką kolorowych blach na których znajdują się zarysowania okien otwieranych na zewnątrz. Pomiędzy kolorowymi ściankami widać wcięcia tarasów. Przy zachodnim i wschodnim narożniku, ściany podkreślono blachami w szarym kolorze ścian parteru.  Część ścian parteru wykonana z betonu pokrytego tynkiem a część wyłożona szarą falistą blachą. Pomiędzy nimi widać słupy konstrukcyjne budynku oraz kraty ogrodzenia. Pozostałe elewacje komponowane na tej samej zasadzie. Ściany wewnętrzne niemal w identycznej formie, jednak przeplatające się pomiędzy kratami ściany parteru pokryte są szarą blachą na której pojawiają się numery. Blaszane zasłony okien otwierające się na zewnątrz zapewniając zmienność barwnej mozaiki w elewacji. Szklane barierki wewnętrznych tarasów nienachalnie wpisują się w elewację. Zewnętrzne słupy konstrukcyjne od strony dziedzińca stalowe, natomiast od zewnętrznej strony pozostawione w surowym betonie.

Hip House w Holandii. W holenderskim mieście Zwolle w 2009 roku  zrealizowano wielorodzinny dom mieszkalny, zaprojektowany przez zespół architektów z biura Atelier Kempe Thill. Budynek usytuowano na prostokątnej parceli wpisanej w narożnik dwóch ulic. Działka dłuższym bokiem od strony wschodniej graniczy z ulicą Shumannlaan, a krótszym od strony południowej z ulicą Obrechtstraa. Podstawę budynku stanowi prostokąt o wymiarach 23m x 32m usytuowany w pobliżu południowo wschodniego narożnika działki. Kondygnacja przyziemia, w której mieszczą się pomieszczenia techniczne w połowie zagłębiona jest w terenie. To sprawiło, że poziom 0.0 domu wyniesiony jest o pół kondygnacji ponad poziom posesji i otaczających ulic. Wejście do budynku zaprojektowano z ulicy Obrechtstraa, od strony południowej. Pochylnia i schody zewnętrzne  umożliwiają  pokonanie różnic pomiędzy  poziomami ulicy i +- 0.0 budynku. Prowadzą one poprzez wiatrołap do przestrzeni komunikacyjnej, do prostokątnego wnętrza  usytuowanego w centralnej części domu. Mieszczą się  tam schody i winda komunikujące osiem kondygnacji budynku. Ta przestrzeń nie ma bezpośredniego doświetlenia poprzez okna. Światło dzienne wprowadzone jest poprzez świetlik na dachu, który poprzez wycięcia wszystkich kondygnacji doświetla to pomieszczenie. To wnętrze domu otoczona jest korytarzem, z którego dostępne są mieszkania. W programie użytkowym zaplanowano łącznie sześćdziesiąt cztery mieszkania. W narożnikach prostokątnego rzutu budynku, znajdują się cztery apartamenty. Program tych mieszkań obejmuje trzy pokoje, kuchnie ze spiżarnią, łazienkę wc. Dodatkowo w zależności od usytuowania jedną lub dwie loggie. Narożne usytuowanie umożliwiło doświetlenie i otwarcie każdego z mieszkań na dwie strony świata. Pomiędzy apartamentami zlokalizowano cztery mniejsze jednopokojowe mieszkania Znajdują się one po dwóch stronach w centralnej części dłuższych boków prostokątnego rzutu. Program tych mieszkań obejmuje pokój z aneksem kuchennym, spiżarnie i łazienkę. Osiem mieszkań zaplanowano na każdej kondygnacji. Łączna powierzchnia użytkowa w budynku wynosi 4880m2. Akcentem w elewacji frontowej budynku jest „brama wejściowa”. Rysunek na ścianach zewnętrznych tworzą białe wąskie pasy piony i poziomy, które otaczają prostopadłościenną bryłę z czterech stron. W elewacji czytelna jest modularna, rytmiczna kompozycja, siatka podziałów pionowych ścian i słupów oraz podziałów poziomych stropów. Przestrzenie pomiędzy nimi to pola o szerokości ok. 5 i wysokości ok. 3m. Wypełniają je szklane tafle, zamocowane w aluminiowych białych szkieletach konstrukcji ścian fasadowych elewacji. Prostokątne okna tworzą jednakowy rytm, składają się one z części ruchomej oraz stałej, dają możliwość zasłaniania , otwierania przestrzeni mieszkań i logii. Dzięki temu elewacje budynku nie są kompozycją statyczną lecz zmienia się nieustannie w czasie. Prostokątne ruchome szklane przegrody otwierają się, bądź zamykają w rytm potrzeb użytkowników budynku. Dom mieszkalny stanowi przykład, który dowodzi, że budownictwo socjalne nie musi sprawiać wrażenia taniego

 

 

 

 

 

/rz/


Lipiec 2016
data dodania: 2016-07-29

Potencjał bambusu – budowlany, opałowy i destrukcyjny – znany jest od dawna: cały świat potrafi zidentyfikować tę kolankową roślinę, wszyscy kroją warzywa na „bambusowych deskach”, kto kupował na bazarkach, ma pewnie składane bambusowe stoliki. Architekt Vo Trong Nghia idzie dalej: podkreślając taniość, wytrzymałość i odnawialność bambusu pragnie, by stał się on „zieloną stalą XXI wieku”.

więcej...
data dodania: 2016-07-28

Złoto, święty metal, bywało w przeszłości znakiem triumfu, potęgi lub niewiarygodnego wręcz dostatku, i w takim kluczu odczytywali je i architekci. Złote bywały kopuły kościołów, buddyjskich stup i meczetów – i to mimo, że nie wiemy, z ilu dachów najeźdźcy zdarli w przeszłości pozłotę tak skutecznie, że nie pozostała po niej pamięć. Współcześnie uważamy pozłotę za coś w nie najlepszym guście, stosowne dla prowincjonalnej uczelni lub rezydencji miejscowego „króla... więcej...

data dodania: 2016-07-27

Ojcowie miasta Rozenburg w zachodniej Holandii od lat zamartwiali się potężnymi wiatrami wiejącymi od morza, które utrudniały żeglugę i manewrowanie w uchodzącym w tym ważnym infrastrukturalnie miejscu kanale Calland. Inżynier Martin Strujis i rzeźbiarz Frans de Wit pomogli im we wzniesieniu „wiatrochronu”, który nie jest jeszcze jednym z wielu betonowych murów znoszonych dziś w całej Europie.... więcej...

data dodania: 2016-07-26

Co robić ze halą i stadionem do piłki ręcznej na 12 tysięcy osób, który po zakończeniu Igrzysk Olimpijskich może zapełnić się góra dwa raz do roku? Można mozolnie odnawiać go co roku z pieniędzy miejskich i urządzać w nim nieudane z braku infrastruktury scenicznej festiwale. Można pozwolić, by zardzewiał. Można urządzić w nim dojrzewalnię pieczarek. Albo – rozebrać go według wcześniej przygotowanego planu i wznieść zeń cztery szkoły podstawowe.

więcej...
data dodania: 2016-07-25

Szwajcarskie studio projektowe Bureau A postanowiło poigrać trochę z krajową tradycją mimikry i wznoszenia świetnie zamaskowanych bunktów wojskowych, nawiązując zarazem do pisarstwa zapoznanego nowelisty Charlesa-Ferdinanda Ramuza. W wyniku tych poszukiwań powstał jednoizbowy, świerkowy domek – doskonale zamaskowany we wnętrzu odlanego z betonu głazu.... więcej...

data dodania: 2016-07-23

Chuligańskie grafitti pozostaje zmorą współczesnych miast, ale i właścicieli poszczególnych domów jednorodzinnych, zwłaszcza gdy pojawiają się projekty prawa, przerzucającego na nich odpowiedzialność za umieszczanie szpecących napisów. W sytuacji, w której zawodzą rozwiązania prawne, policyjne, samorządowe i chemiczne, być może równie (nie)skuteczne okaże się ośmieszanie graficiarzy, ukazywanie ich miałkości intelektualnej? Do takiego w każdym razie wniosku doszła... więcej...

data dodania: 2016-07-22

Ostatnich kilkanaście lat przyniosło dziesiątki nowych technik zabezpieczających drewno, zwłaszcza to, którego używamy na fasadach domów. Nowe, udoskonalone (a już na pewno „udoskonalone” w opisie reklamowym) lakiery nitro, celulozowe, azotowe i grafitowe dołączyły do palet farb i lakierów. Mało kto pamięta o sposobie najbardziej elementarnym, niskokosztowym i ekologicznym: nic tak nie zabezpiecza powierzchni drewna jak jego... osmalenie.

więcej...
data dodania: 2016-07-20

Zadaszenia z pasiastego materiału zwykle kojarzą się nam z wizytą we Włoszech: rozwijane przy pomocy poskrzypującej korbki, oferują cień na pustych w godzinach sjesty ulicach. Ale to, co zaproponowali projektanci z zespołu o dwuznacznej nazwie MAD Architects jest nowym pomysłem na cień – i na definiowanie granic budynku.... więcej...

data dodania: 2016-07-18

Zwykle ogrody wznoszone są na szczytach budynków, a przynajmniej w miejsach dobrze przeszklonych: w piwnicach dobrze udają się jedynie mchy i pieczarki. W Nowym Jorku niemożliwe raz jeszcze stanie się możliwym: trwają przygotowania do otwarcia parku Lowline w dawnej podziemnej zajezdni metra. Jeśli sprawdzi się technologia „transferu światła słonecznego”, w przyszłości można będzie hodować orchidee w każdej oficynie, z co z pewnością wykorzystają projektanci domów.

więcej...
data dodania: 2016-07-18

Czy tężnia solankowa nie jest dobrym pomysłem na wyposażenie domu jednorodzinnego – a jeśli zależy nam na sławie lokalnego dobroczyńcy, możemy rozważyć wzniesienie jej na placyku przy sklepie? Gałązki, solanka, pompa – i dobroczynna dla wszystkich zmęczonych polskich płuc chmura.

więcej...
data dodania: 2016-07-14

Kto szczęśliwszy, zna takie widoki z ogródków działkowych, kto widział więcej świata, zobaczył to w slumsach, takich samych od Kosowa po Brazylię: w dużej potrzebie można zbudować chałupkę praktycznie ze wszystkiego. Jedna ściana z arkusza blachy, druga – ze sklejonych razem sidingów, okno z rozbiórki umocowane w wyciętym piłką otworze przy pomocy dużej ilości pianki. Tak, bywa tak na przedmieściach – ale żeby tymi metodami wznosić luksusową rezydencję?... więcej...

data dodania: 2016-07-13

Czasy, kiedy wielkich odkryć dokonywano „przypadkiem”, a przynajmniej „na oślep”, wypróbowując różne kombinacje, wydają się należeć do przeszłości. A jednak prof. Mas Subramanian z uniwersytetu stanowego w Oregon niejako przypadkiem odkrył błękitny pigment, który ma niezwykłe właściwości termoizolacyjne – i może okazać się przełomowym odkryciem dla architektów i projektantów domów.

więcej...
data dodania: 2016-07-12

Pomysł, by kształt i struktura budynku odwoływały się, choćby w postaci aluzji, do charakteru wykonywanych w nim prac czy wystawianych dzieł wydaje się dość ryzykowny: tylko w „parkach tematycznych” uchodzi domek szewca w kształcie gigantycznego buta czy podobne figle. Ale z winem jest trochę inna sprawa – i „Dom Wina”, La Cité du Vin, otwarty pod koniec maja w Bordeaux, nikogo nie raz swoją ekstrawagancką formą.... więcej...

data dodania: 2016-07-11

Projektanci już od dawna uważają lustrzane tafle za coś, co przystoi jedynie parkom rozrywki. Oczywiście, zawsze w grę wchodzą lampy, ale architekci nie przestają szukać materiałów o możliwie najwyższym współczynniku odbicia światła. Rozświetlenie wnętrza domu jednorodzinnego czy kościoła możliwe jest między innymi – choć pewnie łatwiej osiągnąć to nad morzem Śródziemnym niż Północnym – za sprawą... marmuru.

więcej...
data dodania: 2016-07-09

Projektanci domów odkryli potęgę wsporników już wiele wieków temu – gdyby nie one, nie mielibyśmy żadnych elementów wystających poza lico ściany, nie tylko balkonów, pomostów i okapów, ale nawet porządnych stropów. Mistrz i klasyk modernizmu, Frank Lloyd Wright uznał, że balony i tarasy robią największe wrażenie zawieszone nad wodospadem czy strumieniem – a meksykański zespół Tall Arquitectos najwyraźniej postanowił wyeksploatować ten pomysł w pełni.

więcej...
data dodania: 2016-07-08

Ilekroć zaczyna się deszczowe lato – a które lato nie było ostatnio deszczowe? – i przyjdzie nam patrzeć smętnie na ubłocone furtki i skrzypiącą stolarkę okienną, pojawia się myśl o drewnie, które nie spaczy się w ciągu miesiąca. Po co powinien w takiej sytuacji sięgnąć projektant? O sośnie zapomnijmy, biedastolarka sosnowa trzaska od sęków. Dąb i jesion sprawdzają się na podłogach kuchni, a nawet sauny, ale stolarka okienna i drzwi wejściowe, to jednak trochę... więcej...

data dodania: 2016-07-06

Obserwowanie, jak meandrują technologie i koncepcje projektantów domów bywa naprawdę pocieszne. Przez dziesięciolecia jakiekolwiek porastanie ścian i dachów budynków przez mchy i glony (nie mówiąc już o większych roślinach) uważano za poważną skazę estetyczną, prowadzącą również do korozji i niszczenia budynku. Opracowano liczne technologie, mające za zadanie bądź oczyszczanie fasad z niechcianych gości, bądź – w miarę postępowania ambicji technologów –... więcej...

data dodania: 2016-07-05

Sklejka nie ma w Polsce najlepszej pracy. Przez lata niskiej jakości, ciężka, łatwo trzaskająca i zawsze nastroszona drzazgami, uważana była za materiał gorszego sortu, zastępujący z konieczności drewno, marnowany i nieszanowany. Modelarze może pracowali z nią gdzieś na lotniskach, ale jeśli już ktoś gustował w drewnie, dom wykańczał boazerią – i żaden architekt nie zaproponował by mu nic innego.... więcej...

data dodania: 2016-07-04

Kopuła należy do najstarszych rozwiązań znanych cywilizacji: dopóki nie opanowano techniki budowy stropów, była jedynym rozwiązaniem pozwalającym na zabudowanie pomieszczenia od góry. Ideę kopuły można przeczuć już w takich realizacjach jak szałas, igloo czy mykeńskie komory grobowe: wraz z rozwojem sztuki geometrycznej i kamieniarskiej kopułami przykrywano najwspanialsze i największe budynki, od rzymskiego Panteonu i konstantynopolitańskiej świątyni świętej Zofii począwszy.... więcej...

data dodania: 2016-07-01

Wynaleziona, o dziwo, dopiero w początkach XX wieku zjeżdżalnia przez dziesięciolecia stanowiła rutynowe wyposażenie placów zabaw od Chin po NRD – i niewiele poza tym. Wydawało się, że stanowi jedno z tych rozwiązań, które – jak widelec – trudno udoskonalić, tak są proste. Tymczasem najpierw trafiła do wielkich parków rozrywki, a w ciągu ostatniej dekady projektanci domów myślą o niej coraz częściej, doskonaląc lub udziwniając rezydencje.

więcej...