Aktualności

Michael Graves – architekt przełomu

data dodania: 2014-07-08

Postmodernizm, trend projektowy zapoczątkowany około roku 1965, to w architekturze mieszkalnej niezwykle interesujący okres. Różnorodność i złożoność – te dwa określenia chyba najlepiej charakteryzują projekty domów powstałe w tym czasie, doskonale oddając zarówno ich charakter jak i styl. Największe znaczenie przy tworzeniu koncepcji zyskuje kontekst oraz osobiste upodobania architekta czy inwestora na dalszy plan odsuwane są natomiast aktualnie obowiązujące trendy czy nowoczesne technologicznie rozwiązania. To również czas powrotu, odrzuconej całkowicie przez modernizm, tradycji historycznej jako praktycznie niewyczerpalnego źródła wzorców i motywów, chętnie zestawianych z nowoczesnymi materiałami. Funkcja i forma budynku zaczęły być traktowane rozdzielnie, przy czym ogromny nacisk kładzie się na czytelność i wyrazistość pierwszego z tych elementów, stawiając go jako wartość nadrzędną. Niebanalne i nieszablonowe elewacje, będące kolarzem elementów tradycyjnych i nowoczesnych, pełnią podobną funkcję jak strój  dla człowieka, nadając bryle nie tylko określoną  formę ale i sprawiając iż nie jest ona przypadkową konstrukcją , lecz określoną i ściśle zdefiniowana strukturą architektoniczną.

Do grona najwybitniejszych twórców postmodernistycznej architektury zaliczyć można Richarda Meiera, Roberta Venturi oraz  przede wszystkim Michaela Gravesa, którego powstały w 1972 roku projekt domu Snyderman House jest nie tylko zapowiedzią nowego kierunku i stylu projektowania, ale także stanowi swoisty pomost między architekturą modernistyczną i postmodernistyczną.

Michale Graves urodził się 9 lipca 1934 roku w Indianapolis w stanie Indiana. Studiował architekturę najpierw na  Uniwersytecie w Cincinnati a następnie na Uniwersytecie Harvarda, gdzie w 1959 roku otrzymał tytuł magistra. Pierwsze własne koncepcje architektoniczne stworzył na początku lat sześćdziesiątych. Były one utrzymane w abstrakcyjnym i surowym stylu ortodoksyjnego modernizmu. W tym okresie wraz z czterema innymi architektami (między innymi Peterem Eisenmanem i  Richardem Meierem) współtworzył grupę twórczą The New York Five, której projekty inspirowane były pracami urbanisty, malarza i rzeźbiarza modernistycznego Le Corbusiera.

Pod koniec lat siedemdziesiątych Graves postanowił odrzucić koncepcje prostych i surowych brył modernistycznych, uznając je za zbyt chłodne i abstrakcyjne. Poszukując nowych bogatszych i czytelniejszych form wyrazu architektury, zwrócił się w stronę postmodernizmu, wprowadzając do swoich projektów wyraziste kolory, ekscentryczne formy oraz rozwiązania konstrukcyjne a także liczne, skrupulatnie dobrane detale. Uwagę świata architektonicznego zdobył projektując kilka dużych obiektów użyteczności publicznej, między innymi Portland Building z 1980 roku. Masywna bryła budynku, kubistyczna interpretacja klasycznych elementów takich jak kolumnady i loggia a także niejednorodny materiał elewacyjny i zróżnicowane formy przeszkleń sprawiły, że projekt ten wzbudził wiele kontrowersji i równie wiele uznania. Graves tym samym  zyskał miano najbardziej oryginalnego, a co za tym idzie popularnego architekta postmodernistycznego, co pozwoliło mu realizować w przyszłości liczne koncepcje dla inwestorów z całego świata. Obecnie prowadzi firmę projektową Michael Graves & Associates, mającą biura w Princeton i Nowym Jorku i mimo osiemdziesięciu lat nadal jest aktywny zawodowo. Do jego ostatnich większych realizacji zaliczyć można renowację pomnika Waszyngtona a także rozbudowę Detroit Institute of Arts. Projektuje także naczynia i sprzęty kuchenne a także nieprzerwanie od 1972 roku wykłada architekturę na Princeton University.  W 2001 roku został wyróżniony złotym medalem American Institute of Architects za całokształt twórczości.

Dom Snydermanów

Snyderman House to niezwykły projekt domu. Jego bryła, formą oraz konstrukcją  zapowiadała nadejście nowych postmodernistycznych trendów projektowania, będąc jednocześnie na stałe osadzoną w przestrzeni późnego modernizmu. Tworzyła tym samym niezwykle rzadko spotykaną w architekturze „pracę przejściową” między kolejnymi stylistykami. Dom zaprojektowany w 1972 roku dla  Sanforda i Joy Snyderman, zawierał w sobie dwa etapy stylistyczne Gravesa. Charakterystyczna dla jego wczesnych projektów biała rama budynku, kontrastowała z falistą terakotą zachodniego muru, stosunkowo niewielkimi połaciami przeszkleń a także odważnymi barwami poszczególnych partii sugerujących odejście od węższych definicji modernizmu. Czyste szare, proste powierzchnie ścian płynie przenikały się z zakrzywionymi płaszczyznami tarasów, tworząc kontrapunkt dla dwuosiowej symetrii budynku. Organizację wnętrza charakteryzowała duża subtelność w definiowaniu przestrzeni, stojąca w opozycji do  nacisków na pełną otwartość planu. Powierzchnie ścian „przebite” były różnego rodzaju otworami, co z jednej strony zapewniało otwartość a z drugiej nie zaburzało poszczególnych funkcji pomieszczeń dzięki czemu wnętrze nabrało spójności i unikalnego charakteru.

Snydermanowie mieszkali w tym domu przez 25 lat. Jego historia kończy się 30 lipca 2002 roku kiedy to w wyniku podpalenia budynek doszczętnie spłonął. O jego dawnej świetności i  zastosowanych rozwiązaniach będących „zapowiedzią nowych trendów” świadczyć może jedynie kilka fotografii, jednak z całą pewnością nie są one w stanie oddać w pełni charakteru i klimatu tego bezpowrotnie utraconego ważnego elementu historii architektury.

GC

źródło fot.: wikipedia.org

 

Kwiecień 2017
data dodania: 2017-04-30

Wykończenie fasady należy do kwestii najgoręcej dyskutowanych przy okazji wyboru projektu domu jednorodzinnego. Klinkier, tynk, panele, beton konstrukcyjny? Warto pamiętać, że wyobraźnia projektantów nie zatrzymuje się na kilku rutynowych rozwiązaniach. W tym tygodniu na świecie głośno było o dwóch elewacjach, odwołujących się do …orlich piór oraz wykorzystujących niezwykłe możliwości sterowanych komputerowo dysz wodnych.

więcej...
data dodania: 2017-04-29

Na reputację cegieł pracowało – jeśli liczyć od pierwszych babilońskich zigguratów – sześć mileniów. Nic dziwnego, że w większości projektów domów jednorodzinnych traktuje się cegły jako pożądany materiał – jeśli nie jako materiał ściśle konstrukcyjny, to bodaj ozdobny. Czy jednak decydować się na nowe, prosto z pieca i jak spod igły, czy sięgać po dawne, „z duszą”, ale też sterane wiekiem?

więcej...
data dodania: 2017-04-28

Jak zabezpieczyć dom przed włamaniem? Ten wyścig trwa pewnie od czasów jaskiniowych, kiedy to jedni zastawiali wejście wielkim kamieniem, drudzy turlali go na bok, ale przewagę nad złodziejami udaje się uzyskać jedynie na krótko. Jak możemy zadbać o bezpieczeństwo, pracując nad projektem domu jednorodzinnego? Antywłamaniowe drzwi i okna, alarm, mocne poszycie – to jasne. Ale może warto zastanowić się również nad kluczami-nie-do-podrobienia?

więcej...
data dodania: 2017-04-27

Czy lewitujący w powietrzu dom (a przynajmniej piętro) jest interesującą propozycją architektoniczną? Większość osób zamawiających projekt wolałaby, żeby nie latały dachówki i żeby całość okazała się solidna.. Obawy są jednak niesłuszne. Wzniesiony w São Paulo dom według projektu FGMF Arquitetos stoi równie solidnie, co „lewitujący” na deptaku sztukmistrz. I wykorzystuje ten sam trick.

więcej...
data dodania: 2017-04-26

Nie zawsze przy wyborze projektu domu jednorodzinnego górę bierze minimalizm; czasem pragniemy nawiązać do przeszłości stylem, gontem, szlachetnym detalem. Zwykle rozwiązania te dotyczą detali (rynny, poręcze, klamki), czasem pojawi się baszta. Bywa jednak i tak, że ktoś decyduje się na rzeźby na fasadzie, praktykę znaną od czasów antycznych. Czy nie pójdzie wówczas w ślad za architektem Changizem Tehrani, który uświetnił pierzeję holenderskiej starówki odlanymi w betonie... więcej...

data dodania: 2017-04-24

Telewizory stały się częścią naszych mieszkań, nawet na wschód od Łaby, już blisko pół wieku temu i nic nie wskazuje na to, by miały z nich zniknąć, mimo, że pełnią dziś trochę inne niż dawniej funkcje. Jednocześnie nie chcemy, by były zawalidrogami, a designerzy pracują nad tym, by odchudzić je coraz bardziej. Czy można sobie wyobrazić projekt domu jednorodzinnego, w którym telewizor zarazem będzie i nie będzie obecny?

więcej...
data dodania: 2017-04-21

Drewniane i pseudodrewniane okładziny stają się w ciągu ostatnich dwóch lat coraz modniejsze wśród osób planujących budowę domu jednorodzinnego. Ekscentryczni architekci wracają do pomysłu budowania wysokościowców z drewna. Ale projekt muzeum sztuki nowoczesnej w Turcji, jaki zaproponowała jedna z najgłośniejszych w świecie pracowni architektonicznej Kengo Kuma & Associates, to jeszcze inny, zdumiewający typ przedsięwzięcia.

więcej...
data dodania: 2017-04-19

Projektując dom jednorodzinny na wzniesieniu, tym bardziej – w wysokich górach, koncentrujemy się przede wszystkim na kwestii konstrukcji, niełatwego osadzenia budynku na stoku. Wygląd elewacji najczęściej ma być po prostu „nierażący” lub zgodny z lokalną modą. Można jednak również zamienić swój dom w świetlisty lampion.

więcej...
data dodania: 2017-04-18

Czy altany, budowane w pobliżu domu, zawsze muszą wyglądać jak nieco toporna praca na zaliczenie z ciesiołki? Mocne filary, ukośne zadaszenie, dużo desek pracowicie zbitych hufnalami – oczywiście, to się trzyma, ale altana nie musi przecież tak wyglądać. Tym,  którzy gotowi są posiedzieć ciut dłużej nad projektem domu i ogrodu, warto podsunąć myśli o altanie zbudowanej z wykorzystaniem wiedzy o kopułach geodezyjnych.

więcej...
data dodania: 2017-04-18

W pustynniejącym klimacie Polski przydomowy basen (nawet, jeśli w to pustynnienie trudno uwierzyć w wyjątkowo zimne Święta) przestaje być luksusem, stając się może nie „koniecznością”, ale z pewnością rozwiązaniem przydatnym, nie ostentacyjnym. Czy jest sens uwzględniać basen w projekcie domu jednorodzinnego, czy dobudowywać go potem? A może w ogóle nie dobudowywać, tylko rozstawić w dwie godziny i zlikwidować po zakończeniu sezonu?

więcej...
data dodania: 2017-04-14

Siedząc nad planem domu jednorodzinnego, sporo czasu poświęcamy na ustawność pomieszczeń, w tym możliwość manewrowania dużymi przedmiotami podczas przeprowadzki: rozważamy na papierze możliwe drogi wniesienia do pokoju pianina czy szafy, przesuwamy – na razie na papierze – otwór drzwiowy, zastanawiamy się, czy udałoby się rozszerzyć go jeszcze o 10 cm. Tymczasem w zasięgu ręki jest rozwiązanie zabezpieczające nasze narożniki: profile, które pozwolą na wykształcenie... więcej...

data dodania: 2017-04-13

Przedsionek należy do przestrzeni zaniedbywanych w projektach domów jednorodzinnych: czasem architekt dokleja na upartego daszek i jedną ściankę przed drzwiami wejściowymi, czasem radzi zrezygnować nawet z tak skromnego rozwiązania, uznając je za „nieeleganckie”. Pojawiają się nawet głosy krytyczne wobec wiatrołapów. Tymczasem przestrzeń pośrednia, nienależąca ani do „wrogiego” czy „zewnętrznego” świata, a jednocześnie nie należąca jeszcze ściśle do domostwa... więcej...

data dodania: 2017-04-12

Jednym z najważniejszych czynników decydujących o lokalizacji własnego domu jednorodzinnego jest bliskość i dostępność wody pitnej. Zwykle staramy się podłączyć do miejscowej sieci wodociągowej – bicie studni jest coraz mniej popularne. Jeśli jednak podłączenie kosztuje zbyt drogo, wynajmujemy zwykle różczkarzy i/lub geologów, by upewnić się, że w zasięgu świdrów znajduje się czysta, smaczna i niezanieczyszczona bakteriami woda pod warstwa nieprzepuszczalną. Nikt... więcej...

data dodania: 2017-04-11

Świątynie, jako budynki, do kształtu których przywiązuje się największą wagę, szczególnie często stanowią całkiem świecką inspirację architektoniczną. Tak też jest w przypadku otwartego właśnie w chileańskim Santiago miejsca kultu bahaitów. Dziewięć pofałdowanych, wznoszących się na wysokość 45 metrów „żagli”, tworzących wspólnie ni to kołpak, ni to pąk kwiatu, robi wrażenie na prawie każdym – i skłania do tego, by projekt domu jednorodzinnego, o którym... więcej...

data dodania: 2017-04-10

Pracując nad projektem domu jednorodzinnego poświęcamy uwagę światłu nieco zbyt jednostronnie. Przeważa troska o to, by okna były dobrze zamocowane kotwami i zaizolowane, by dachowe nie przepuszczały wody, a wszystkie – posiadały odpowiedni współczynnik izolacyjności. A światło sztuczne? Tu żyrandol, tam żyrandol, na razie zaznaczony w schemacie instalacji, a potem się coś dowiesi.
Architekci czasem przypominają nam jednak na szczęście, że dom nie jest „maszyną... więcej...

data dodania: 2017-04-06

Czy rzeczywiście można przesłonić szczelnym filtrem już nie jedno czy dwa okna, ale cały budynek? Jak na razie, podobne projekty nie powstawały. W epoce, w której powraca zagrożenie smogiem, nowojorska firma SO-IL postanowiła jednak spowić dom jednorodzinny, stojący w dodatku w środku miasta, w stylowy kokon.

więcej...
data dodania: 2017-04-05

Zwykle, projektując dom jednorodzinny, zabiegamy o pewną powściągliwość i jednorodność fasady – niezależnie od tego, czy stawiamy na tynki, panele czy cegłę glazurowaną. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy fasada jest tak „postna”, skromna i nudna, że pojawia się – szczególnie w przypadku budynków gospodarczych o płaskim dachu, których nie sposób schować za ścianą drzew – pokusa, by ożywić ją w jakikolwiek sposób.

więcej...
data dodania: 2017-04-04

„Architektura organiczna” miała swoich pięć minut, w przypadku wznoszenia domu jednorodzinnego niekoniecznie się jednak sprawdza: częściej sięgamy po proste recepty i projekty modernistyczne. A jednak przykład duńskiego studia architektonicznego CEBRA, które podczas modernizacji centrum nauki zaprojektowało klatkę schodową na kształt podwójnej spirali DNA, budzi uznanie.

więcej...
data dodania: 2017-04-03

Piwniczka to ważny element każdego projektu domu jednorodzinnego. Ale jak się okazuje, etanol może stać się ważnym elementem funkcjonalności budynku nie tylko przy suto zastawionym stole: nadal pozostaje ciekawą alternatywą grzewczą i oświetleniową, w awaryjnych sytuacjach może być wykorzystany również do generowania prądu elektrycznego.

więcej...