Aktualności

Prezentacja europejskich bloków mieszkalnych

data dodania: 2014-07-18

Współczesna architektura wielorodzinna charakteryzuje się wykorzystaniem jednocześnie prostych form bryły oraz niecodziennych wykończeń aby zaprojektowane budynki były wyjątkowe i indywidualne. Wielokrotnie największy nacisk kładziony jest na wkomponowanie projektów domów wielorodzinnych w otoczenie jak i najlepsze wykorzystanie przestrzeni poprzez idealnie zaprojektowanie programów mieszkań. Przedstawione przez nas budynki pokazują jakie zmiany zachodzą we współczesnej europejskiej architekturze.

 

Carré w Breda. W 2000 został ukończony kompleks mieszkaniowy projektu zespołu architektów OMA pod przewodnictwem Rema Koolhaasa. Dziedziniec będący częścią obiektu zaprojektowany został przez architektów West8.  Mieszkaniówka znajduje się na terenie byłego kampusu wojskowego  w  zabytkowej części miasta Breda w Holandii. Budynek jest częścią zabudowy Chassé. Okolica skomunikowana dużą siecią infrastruktury drogowej w tym także kolei miejskiej. Wokół znajduje się dużo zieleni w postaci parków, szpalerów drzew, zbiorniki wodne. Działka znajduje się w zespole opasanym przepływającą w tym obszarze rzeką. W oddali widać dużą zalesioną przestrzeń. Budynek otacza brukowany w projektowany wzór plac z elementami zieleni i małą architektura. Budynek graniczy z dużą zielona przestrzenią parku. Wnętrze budynku komunikują trzy przestrzenie komunikacyjne widoczne od strony dziedzińca, złożone z halli, klatek schodowych i wind. Bryła o wymiarach 110 x 80 m  rozrzeźbiona. W skrajnym punkcie wysokościowym dziewięć kondygnacji naziemnych. Całość składa się z szeregu sześciu różnych elementów (bloków) różnych wielkości  połączonych ze sobą. Budynek posiada wewnętrzny dziedziniec Bryła w jednej z części wycięta na wysokość dwóch kondygnacji co otwiera widok na zabytkową zabudowę i koszary.  Wycięty fragment wsparty poprzecznymi, cienkimi. Ścianami. oraz filarami, zabezpieczony siatką ochronną. Aluminiowo-szklane elementy przysłaniają balkony. Chronią przed nadmiernym doświetleniem. Dachy niektórych z brył służą jako tarasy zewnętrzne. Całkowita powierzchnia budynku wynosi 100000m2. Dziewięć kondygnacji naziemnych, jedna podziemna.  W parterze znajdują się wejścia do budynków oraz usługi (6 lokali sklepowych) oraz inne lokale biurowe do wynajęcia. Na kolejnych ośmiu kondygnacjach ulokowane zostały 144 mieszkania rożnego typu.  Każde z mieszkań posiada balkon który wychodzi na wewnętrzny dziedziniec. W budynku znajduje się parking podziemny. Dziedziniec wewnętrzny składa się z zielni niskiej oraz elementów takich jak oświetlenie czy ławki. Bezpośrednia strefa wejść od strony dziedzińca asfaltowana. Ściany pokryte częściowo płytami forniru w miodowym kolorze , elementami blachy ocynkowanej i aluminium.  Pomiędzy widać zaszklenia.  Od zewnętrznej strony każda z brył posiada inne rozmieszczenie okien i loggi o różnych wymiarach. Ściany parteru po części w innej strukturze materiałowej. Ściany od strony dziedzińca tworzą pasma balkonów na jednych płaszczyznach  przysłonięte ruchomymi żaluzjami przejrzystymi, a na innych mlecznymi o aluminiowych ramach. Płaszczyzny ścian utrzymane w dwóch wariantach kolorystyczno materiałowych. Ściany w szarej tonacji łączą się ze ścianami pokrytymi miodowymi deskami forniru.  Gdzieniegdzie doczepione osłonięte stalowa konstrukcja klatki schodowe.

Dom mieszkalny wielorodzinny w Madrycie. W 2007 roku  powstał budynek mieszkaniowy w południowo zachodniej dzielnicy stolicy Carabanchel. w Madrycie.  W 2008 roku ten dom wielorodzinny został laureatem nagrody Royal Institute of British Architects (RIBA) – European Award. Jury w swojej ocenie podkreśliło „konceptualną siłę i surowość wykonania” jaką charakteryzuje się budynek. Działka, na której wybudowano dom wpisuje się w istniejącą siatkę ulic, ma prostokątny kształt o wymiarach 100mx45m. Jej krótsze boki opadają w kierunku wschodnim co posłużyło do zaprojektowania cokołu. W prostopadłościennej bryle znajduje się parking  z wjazdem od ulicy usytuowanej na niższym poziomie od strony wschodniej. Cokół w tym projekcie służy do zniwelowania, różnicy poziomów pomiędzy dłuższymi bokami działki. Dzięki niemu powierzchnia działki została wyniesiona z poziomu terenu, na górny poziom stropu kondygnacji garażowej. Bryła domu o kształcie prostopadłościanu  usytuowano wzdłuż zachodniego dłuższego boku działki. Zewnętrzna ściana domu  znajduje się w płaszczyźnie ściany cokołu i sąsiaduje z ulicą miasta.  Od wschodniej części działki zaprojektowano betonową bramę wpisaną w zbocze poprzez, którą za pomocą pochylni, można dostać się do przestrzeni półprywatnej założenia. To z tej strony z ulicy prowadzą wejścia do przestrzeni komunikacyjnych budynku. Komunikację pionową w domu stanowi siedem klatek schodowych wyposażonych w windy. Obsługują one sześć kondygnacji mieszkalnych i kondygnacje podziemną, w której oprócz miejsc postojowych umieszczono komórki lokatorskie i pomieszczenia techniczne domu. Na tak zaprojektowanym zielonym cokole, postawiono budynek mieszkalny w kształcie prostopadłościanu o wysokości sześciu kondygnacji. Na kondygnacjach mieszkalnych w budynku znajduje się osiemdziesiąt osiem mieszkań o zróżnicowanym programie użytkowym, których łączna powierzchnia wynosi dziewięć tysięcy metrów kwadratowych. Najmniejsze mieszkania o powierzchni około czterdziestu pięciu metrów kwadratowych składają się z pokoju dziennego połączonego z aneksem kuchennym, łazienki i sypialni. W skład programu użytkowego większych mieszkań wchodzą: dodatkowe pokoje od dwóch do trzech, wydzielona kuchnia i dodatkowa łazienka. W budynku znajdują się także mieszkania dwupoziomowe, większość z mieszkań charakteryzuje się bardzo wąskimi sypialniami. Architekci podczas projektowania musieli przestrzegać wytycznych, w których metraże mieszkań (wyznaczone przez specjalną normę) muszą mieścić się w granicach czterdziestu pięciu do dziewięćdziesięciu metrów kwadratowych. Wszystkie mieszkania posiadają podwójną orientacje, co umożliwia ich przewietrzanie. Program użytkowy mieszkań uzupełniono o ażurowe stalowe balkony, które okalają budynek ze wszystkich stron. Balkony różnią się swoją szerokością, po wschodniej i zachodniej stronie mają szerokość 1,5 metra, a od południowej i północnej strony posiadają 0,5 metra szerokości. W założeniu zastosowano również kolektory słoneczne które przysłaniają żaluzje z bambusa wychodzące nad fasadę. Bambus użyty w tej realizacji, ma być ognioodporny, i łatwy to wymiany. Przede wszystkim był on jednak bardzo tanim materiałem. Żaluzje z bambusa zostały stworzone specjalnie na potrzebę tego budynku. Balkony w tym budynku są przedłużeniem mieszkań,  są ważnym elementem kompozycji elewacji. Stropy balkonów, tworzą podział horyzontalnych linii, do których zamocowano elementy ruchomej ściany. Została ona wykonana z „okiennic” z bambusa, które zamocowano do lica stropów. Rytm fasad zmienia się w ciągu dnia w zależności od ich ułożenia. Charakter fasady potęguje barwa bambusa. Żaluzje pozwalają na indywidualną regulacje ekspozycji mieszkań na światło dzienne, zapewniają tym samym bufor termiczny, jednocześnie nadając wnętrzom orientalny charakter.

Gemini Residence  w  Kopenhadze. W 2005 roku w Kopenhadze powstał budynek mieszkaniowy wielorodzinny na podstawie projektu holenderskiego zespołu architektów MVRDV. Projekt jest częścią rewitalizowanego obszaru starego portu z czasu II wojny. Głównym założeniem projektowym było przekształcenie dwóch byłych silosów w których uprzednio przechowywano zboże, na budynek  mieszkaniowy. Obiekt  jest znany również pod nazwą Forsilos. Działka ulokowana w miejscu o charakterze rozlewiskowym.  Budynek położony na jej skraju, nad brzegiem jednego z dopływów.  Apartamentowiec jako jeden z kilku wyższych obiektów stojących w okolicy. Teren intensywnie zurbanizowany. Parcela od południa otwiera się na portowy, nadmorski krajobraz. Wokół nie zaplanowano zielni jednak w pobliżu znajduje się szereg zielonych alei oraz parków. Struktura terenu o bogatej infrastrukturze, rozwiniętej sieci komunikacji lądowej i wodnej. Działka znajduje się blisko centrum. Budynek dostępny od strony głównej drogi dojazdowej, oraz od strony  kanału wodnego przez który przebiega kładka pieszo rowerowa. Na plac prowadzą schody. Do budynku prowadzą dwie przestrzenie komunikacyjne dostępne  z poziomu placu. Wejścia ulokowane w strefie prześwitu pomiędzy budynkami. Budynek ma wysokość 42m, szerokość 25m. Konkretna silna koncepcja bryły. Konstrukcja bazuje na dwóch betonowych silosach które przejęły funkcje nośną całości założenia. Dwie betonowe tuby rozdzielone w poziomie parteru otoczone ośmioma pierścieniami kondygnacji. Każda cofnięta i przeszklona. Dwuczłonowa koncepcja wpisuje się w otoczenie. Szklana struktura  barier loggi odbija  otoczenie.  Obydwie bryły  domknięte odgórnie  dwiema szklanymi lukarnami. Szklane połacie   są głównym źródłem doświetlenia przestrzeni komunikacyjnych.  Wnętrze o wyraźnie zachowanej koncepcji Opiera się na kontraście czerni i bieli. Bryła zachowuje koncepcje dwóch silosów wokół których rozmieszczono mieszkania. Program użytkowy budynku to 84 apartamenty które zajmują 17500m2. Kondygnacja parteru jako dwie odrębne przestrzenie mieści  komórki lokatorskie, rowerownie, pomieszczenia techniczne, klatkę schodową, windę, oraz hall. Wszystkie funkcje rozmieszczone na planie koła w obrębie ścian konstrukcyjnych. Budynek posiada osiem kondygnacji mieszczących apartamenty o charakterystycznym promienistym rozkładzie. Rozlokowane zostały wokół dwóch przestrzeni halli głównych komunikacji które tworzą opływowe ściany silosów. Sekwencyjne mieszkania i duży hall dzielą  korytarze do których prowadzą po dwie dwubiegowe klatki schodowe oraz winda. Mieszkania o różnych rozmiarach łączy sposób rozmieszczenia poszczególnych pomieszczeń. Kuchnia, łazienka, oraz inne mniejsze pomieszczenia ulokowane zostały wokół kręgosłupa komunikacyjnego głównej bryły. Zaszklone pomieszczenia od zewnętrznej strony bryły przeznaczone zostały na pokoje dzienne oraz sypialnie. Każde z pomieszczeń posiada swoje wyjście na loggię. Dwie odrębne  przestrzenie na wysokości każdej z kondygnacji łączą jedne z większych mieszkań założenia o gabarytach 137m2. Zewnętrze loggie zajmują niemal 1/3 całej przestrzeni mieszkaniowej każdego z apartamentów. Budynek o charakterze dwuczłonowej bryły . Struktura betonu w połączeniu ze szkłem.  Ściany parteru  w surowym betonie. Górna część  tworzy podcienie. Część kondygnacji mieszkalnych  od ścian parteru dzieli pas aluminium. Wyżej znajduje się szereg ośmiu poziomych pasów zaszklonych, cofniętych kondygnacji oplecionych loggiami. Spody loggi które jednocześnie spełniają funkcje zadaszenia kondygnacji poniżej  posiadają pręgowane sekwencje. Granice mieszkań w strefach loggii zaznaczają szklane ścianki działowe. Od strony elewacji zewnętrznej na poziomie świetlików widać aluminiowe wstęgi. Dwa betonowe silosy, pozostałości po dzielnicy portowej, stojące na nabrzeżu w Kopenhadze, stają się pretekstem do stworzenia nowoczesnej formy budynku mieszkaniowego z zachowaniem indywidualnego kontekstu.

 

 

 

/rz/

 

Lipiec 2016
data dodania: 2016-07-29

Potencjał bambusu – budowlany, opałowy i destrukcyjny – znany jest od dawna: cały świat potrafi zidentyfikować tę kolankową roślinę, wszyscy kroją warzywa na „bambusowych deskach”, kto kupował na bazarkach, ma pewnie składane bambusowe stoliki. Architekt Vo Trong Nghia idzie dalej: podkreślając taniość, wytrzymałość i odnawialność bambusu pragnie, by stał się on „zieloną stalą XXI wieku”.

więcej...
data dodania: 2016-07-28

Złoto, święty metal, bywało w przeszłości znakiem triumfu, potęgi lub niewiarygodnego wręcz dostatku, i w takim kluczu odczytywali je i architekci. Złote bywały kopuły kościołów, buddyjskich stup i meczetów – i to mimo, że nie wiemy, z ilu dachów najeźdźcy zdarli w przeszłości pozłotę tak skutecznie, że nie pozostała po niej pamięć. Współcześnie uważamy pozłotę za coś w nie najlepszym guście, stosowne dla prowincjonalnej uczelni lub rezydencji miejscowego „króla... więcej...

data dodania: 2016-07-27

Ojcowie miasta Rozenburg w zachodniej Holandii od lat zamartwiali się potężnymi wiatrami wiejącymi od morza, które utrudniały żeglugę i manewrowanie w uchodzącym w tym ważnym infrastrukturalnie miejscu kanale Calland. Inżynier Martin Strujis i rzeźbiarz Frans de Wit pomogli im we wzniesieniu „wiatrochronu”, który nie jest jeszcze jednym z wielu betonowych murów znoszonych dziś w całej Europie.... więcej...

data dodania: 2016-07-26

Co robić ze halą i stadionem do piłki ręcznej na 12 tysięcy osób, który po zakończeniu Igrzysk Olimpijskich może zapełnić się góra dwa raz do roku? Można mozolnie odnawiać go co roku z pieniędzy miejskich i urządzać w nim nieudane z braku infrastruktury scenicznej festiwale. Można pozwolić, by zardzewiał. Można urządzić w nim dojrzewalnię pieczarek. Albo – rozebrać go według wcześniej przygotowanego planu i wznieść zeń cztery szkoły podstawowe.

więcej...
data dodania: 2016-07-25

Szwajcarskie studio projektowe Bureau A postanowiło poigrać trochę z krajową tradycją mimikry i wznoszenia świetnie zamaskowanych bunktów wojskowych, nawiązując zarazem do pisarstwa zapoznanego nowelisty Charlesa-Ferdinanda Ramuza. W wyniku tych poszukiwań powstał jednoizbowy, świerkowy domek – doskonale zamaskowany we wnętrzu odlanego z betonu głazu.... więcej...

data dodania: 2016-07-23

Chuligańskie grafitti pozostaje zmorą współczesnych miast, ale i właścicieli poszczególnych domów jednorodzinnych, zwłaszcza gdy pojawiają się projekty prawa, przerzucającego na nich odpowiedzialność za umieszczanie szpecących napisów. W sytuacji, w której zawodzą rozwiązania prawne, policyjne, samorządowe i chemiczne, być może równie (nie)skuteczne okaże się ośmieszanie graficiarzy, ukazywanie ich miałkości intelektualnej? Do takiego w każdym razie wniosku doszła... więcej...

data dodania: 2016-07-22

Ostatnich kilkanaście lat przyniosło dziesiątki nowych technik zabezpieczających drewno, zwłaszcza to, którego używamy na fasadach domów. Nowe, udoskonalone (a już na pewno „udoskonalone” w opisie reklamowym) lakiery nitro, celulozowe, azotowe i grafitowe dołączyły do palet farb i lakierów. Mało kto pamięta o sposobie najbardziej elementarnym, niskokosztowym i ekologicznym: nic tak nie zabezpiecza powierzchni drewna jak jego... osmalenie.

więcej...
data dodania: 2016-07-20

Zadaszenia z pasiastego materiału zwykle kojarzą się nam z wizytą we Włoszech: rozwijane przy pomocy poskrzypującej korbki, oferują cień na pustych w godzinach sjesty ulicach. Ale to, co zaproponowali projektanci z zespołu o dwuznacznej nazwie MAD Architects jest nowym pomysłem na cień – i na definiowanie granic budynku.... więcej...

data dodania: 2016-07-18

Zwykle ogrody wznoszone są na szczytach budynków, a przynajmniej w miejsach dobrze przeszklonych: w piwnicach dobrze udają się jedynie mchy i pieczarki. W Nowym Jorku niemożliwe raz jeszcze stanie się możliwym: trwają przygotowania do otwarcia parku Lowline w dawnej podziemnej zajezdni metra. Jeśli sprawdzi się technologia „transferu światła słonecznego”, w przyszłości można będzie hodować orchidee w każdej oficynie, z co z pewnością wykorzystają projektanci domów.

więcej...
data dodania: 2016-07-18

Czy tężnia solankowa nie jest dobrym pomysłem na wyposażenie domu jednorodzinnego – a jeśli zależy nam na sławie lokalnego dobroczyńcy, możemy rozważyć wzniesienie jej na placyku przy sklepie? Gałązki, solanka, pompa – i dobroczynna dla wszystkich zmęczonych polskich płuc chmura.

więcej...
data dodania: 2016-07-14

Kto szczęśliwszy, zna takie widoki z ogródków działkowych, kto widział więcej świata, zobaczył to w slumsach, takich samych od Kosowa po Brazylię: w dużej potrzebie można zbudować chałupkę praktycznie ze wszystkiego. Jedna ściana z arkusza blachy, druga – ze sklejonych razem sidingów, okno z rozbiórki umocowane w wyciętym piłką otworze przy pomocy dużej ilości pianki. Tak, bywa tak na przedmieściach – ale żeby tymi metodami wznosić luksusową rezydencję?... więcej...

data dodania: 2016-07-13

Czasy, kiedy wielkich odkryć dokonywano „przypadkiem”, a przynajmniej „na oślep”, wypróbowując różne kombinacje, wydają się należeć do przeszłości. A jednak prof. Mas Subramanian z uniwersytetu stanowego w Oregon niejako przypadkiem odkrył błękitny pigment, który ma niezwykłe właściwości termoizolacyjne – i może okazać się przełomowym odkryciem dla architektów i projektantów domów.

więcej...
data dodania: 2016-07-12

Pomysł, by kształt i struktura budynku odwoływały się, choćby w postaci aluzji, do charakteru wykonywanych w nim prac czy wystawianych dzieł wydaje się dość ryzykowny: tylko w „parkach tematycznych” uchodzi domek szewca w kształcie gigantycznego buta czy podobne figle. Ale z winem jest trochę inna sprawa – i „Dom Wina”, La Cité du Vin, otwarty pod koniec maja w Bordeaux, nikogo nie raz swoją ekstrawagancką formą.... więcej...

data dodania: 2016-07-11

Projektanci już od dawna uważają lustrzane tafle za coś, co przystoi jedynie parkom rozrywki. Oczywiście, zawsze w grę wchodzą lampy, ale architekci nie przestają szukać materiałów o możliwie najwyższym współczynniku odbicia światła. Rozświetlenie wnętrza domu jednorodzinnego czy kościoła możliwe jest między innymi – choć pewnie łatwiej osiągnąć to nad morzem Śródziemnym niż Północnym – za sprawą... marmuru.

więcej...
data dodania: 2016-07-09

Projektanci domów odkryli potęgę wsporników już wiele wieków temu – gdyby nie one, nie mielibyśmy żadnych elementów wystających poza lico ściany, nie tylko balkonów, pomostów i okapów, ale nawet porządnych stropów. Mistrz i klasyk modernizmu, Frank Lloyd Wright uznał, że balony i tarasy robią największe wrażenie zawieszone nad wodospadem czy strumieniem – a meksykański zespół Tall Arquitectos najwyraźniej postanowił wyeksploatować ten pomysł w pełni.

więcej...
data dodania: 2016-07-08

Ilekroć zaczyna się deszczowe lato – a które lato nie było ostatnio deszczowe? – i przyjdzie nam patrzeć smętnie na ubłocone furtki i skrzypiącą stolarkę okienną, pojawia się myśl o drewnie, które nie spaczy się w ciągu miesiąca. Po co powinien w takiej sytuacji sięgnąć projektant? O sośnie zapomnijmy, biedastolarka sosnowa trzaska od sęków. Dąb i jesion sprawdzają się na podłogach kuchni, a nawet sauny, ale stolarka okienna i drzwi wejściowe, to jednak trochę... więcej...

data dodania: 2016-07-06

Obserwowanie, jak meandrują technologie i koncepcje projektantów domów bywa naprawdę pocieszne. Przez dziesięciolecia jakiekolwiek porastanie ścian i dachów budynków przez mchy i glony (nie mówiąc już o większych roślinach) uważano za poważną skazę estetyczną, prowadzącą również do korozji i niszczenia budynku. Opracowano liczne technologie, mające za zadanie bądź oczyszczanie fasad z niechcianych gości, bądź – w miarę postępowania ambicji technologów –... więcej...

data dodania: 2016-07-05

Sklejka nie ma w Polsce najlepszej pracy. Przez lata niskiej jakości, ciężka, łatwo trzaskająca i zawsze nastroszona drzazgami, uważana była za materiał gorszego sortu, zastępujący z konieczności drewno, marnowany i nieszanowany. Modelarze może pracowali z nią gdzieś na lotniskach, ale jeśli już ktoś gustował w drewnie, dom wykańczał boazerią – i żaden architekt nie zaproponował by mu nic innego.... więcej...

data dodania: 2016-07-04

Kopuła należy do najstarszych rozwiązań znanych cywilizacji: dopóki nie opanowano techniki budowy stropów, była jedynym rozwiązaniem pozwalającym na zabudowanie pomieszczenia od góry. Ideę kopuły można przeczuć już w takich realizacjach jak szałas, igloo czy mykeńskie komory grobowe: wraz z rozwojem sztuki geometrycznej i kamieniarskiej kopułami przykrywano najwspanialsze i największe budynki, od rzymskiego Panteonu i konstantynopolitańskiej świątyni świętej Zofii począwszy.... więcej...

data dodania: 2016-07-01

Wynaleziona, o dziwo, dopiero w początkach XX wieku zjeżdżalnia przez dziesięciolecia stanowiła rutynowe wyposażenie placów zabaw od Chin po NRD – i niewiele poza tym. Wydawało się, że stanowi jedno z tych rozwiązań, które – jak widelec – trudno udoskonalić, tak są proste. Tymczasem najpierw trafiła do wielkich parków rozrywki, a w ciągu ostatniej dekady projektanci domów myślą o niej coraz częściej, doskonaląc lub udziwniając rezydencje.

więcej...