Aktualności

Szansa dla polskich „commuterów”

data dodania: 2016-02-11

 

Powodzenie miejscowości skupionych wokół metropolii zależy w dużym stopniu od jakości skomunikowania: o awansie miejscowości wokół Chicago, Waszyngtonu czy Londynu przesądziła jakość i gęstość sieci kolei dojazdowych. Z czasem narodziła się cała, osobna kultura osób dojeżdżających do pracy pociągiem („commuters”). Również wokół Warszawy Legionowo, Jabłonna, Ożarów czy „linia pruszkowska” awansowały z chwilą pojawienia się tras kolei podmiejskiej lub wąskotorowej WKD. Tak było przed wojną, tak dzieje się również współcześnie, wraz z modernizacją warszawskiego węzła.

Czwartkowa „Rzeczpospolita” informuje o rosnącej popularności wspomnianych lokalizacji w ostatnich miesiącach. Spora część artykułu Anety Gawrońskiej traktuje o rynku mieszkań w nowych realizacjach deweloperskich: tu również różnica cen między wianuszkiem gmin podwarszawskich a ścisłym centrum daje do myślenia, skoro 50-metrowe mieszkanie w stanie deweloperskim w Markach kupić można za sto kilkadziesiąt tysięcy złotych (w stolicy za te pieniądze kupić można jedynie kawalerkę do remontu, i to w nie najlepszej lokalizacji).

Z podobnym skokiem cenowym, atrakcyjnym dla deweloperów i rodzin rozpoczynających swoją historię, mamy jednak do czynienia również w przypadku domów jednorodzinnych. Zarówno w Piasecznie, Radzymienie czy Mińsku Mazowieckim (skomunikowanych za sprawą kolei), jak położonym na linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej Pruszkowie czy Grodzisku ceny gruntów są średnio dwukrotnie niższe niż w stolicy. – Klienci są zdania, że dojazd do pracy spod Warszawy zajmie tyle samo czasu co z peryferyjnej dzielnicy – ocenia Marcin Drogomirecki, analityk portalu Morizon.pl, w rozmowie z „Rz”.

Wyludnianie się centrów miast długofalowo nie jest pożądane przez urbanistów, w przypadku Warszawy czy Krakowa perspektywa taka jest jednak odległa. Nie grozi nam również epidemia „banlieux” - tanich, zabudowanych kiepskiej jakości wysokościowcami, które w przypadku Paryża czy miast skandynawskich stały się wylęgarniami przestępczości. Deweloperów i biura oferujące projekty tanich domów jednorodzinnych bardziej niepokoi fakt, że na lata 2016-2019 planowany jest generalny remont odcinka podmiejskiego linii pruszkowskiej: zarzucono też na razie plany budowy mostu kolejowego, który skomunikowałby miejscowości na prawym brzegu Wisły (położone na tzw. linii otwockiej), omijając przeciążony węzeł Dworca Wschodniego. (ws)

Maj 2013
data dodania: 2013-05-31
Już niedługo, bo 15-16 czerwca w stolicy Małopolski odbędzie się Festiwal Wnętrz. Organizatorzy wykorzystają przestrzeń obiektów Centrum Targowe Chemobudowa przy ul. Klimeckiego 14. Na te dwa czerwcowe dni zaplanowane jest bardzo wiele atrakcji... więcej...
data dodania: 2013-05-21
Jeśli zamierzają Państwo rozpocząć budowę, to 2013 rok jest ku temu dobrym czasem. Na rynku budowlanym umacnia się bowiem trend spadkowy cen materiałów budowlanych. Wielu ekspertów wskazuje, że jest to powrót do normalnego poziomu cen. więcej...
data dodania: 2013-05-15
Rząd premiera Donalda Tuska przyjął projekt ustawy, która ma wesprzeć młodych Polaków w zakupie ich pierwszego mieszkania. Mieszkanie dla Młodych ma zastąpić wygaszony pod koniec 2012 roku program Rodzina na Swoim. więcej...
data dodania: 2013-05-09
Wiele osób chcąc zaoszczędzić postanawia nabyć działkę rolną a następnie... więcej...
data dodania: 2013-05-08
Pojawiła się wyczekiwana przez wielu interpretacja prawa budowlanego dotycząca domków letniskowych. Wyjaśnia ona kwestie związane z kwalifikacją tego typu obiektów i  wyjaśnieniem, które z nich wymagają  pozwoleń na budowę. więcej...