Aktualności

Tatersal? To nie ścianka wspinaczkowa

data dodania: 2016-02-17

Jeśli pominąć pradzieje – wspólne dla ludzi i zwierząt jaskinie i kurne chaty, paradne izby w szkockich i litewskich dworkach, gdzie trudno było wytyczyć granicę między życiem prywatnym a publicznym – ludzie dążyli zwykle do zachowania integralności budynku mieszkalnego.

Zwykle, ale nie zawsze: warsawianistów ucieszył niedawny artykuł w miesięczniku „Skarpa Warszawska”, w którym przypomniano dzieje eleganckiej kamienicy na ulicy Litewskiej 3: jak się okazuje, w XIX wieku na jej parterze mieścił się tatersal. Nie, nie była to wspinaczkowa imitacja tatrzańskiego Żlebu Kulczyckiego, lecz – ujeżdżalnia (sama nazwa, popularna w Europie Środkowej, pochodziła od XVIII-wiecznego handlarza rasowymi końmi w Londynie, Richarda Tattersalla, który jako pierwszy organizował aukcje i pokazy jazdy pod dachem), w której uczono jazdy konnej! Stukot kopyt umilał życie mieszkańcom wyższych pięter – dziś zastąpiły go oklaski: na Litewskiej mieści się obecnie Teatr Syrena.

Ujeżdżalni w budynkach mieszkalnych jakby mniej, ale projektanci wnętrz dwoją się i troją, by zmieścić w domach jednorodzinnych i siedzibach firm rozwiązania, które dotąd kojarzyliśmy raczej z terenami rekreacyjnymi lub luksusowymi rezydencjami. Baseny są nadal przedsięwzięciem kosztownym, tereny rekreacyjne czy siłownie na dachu budynku sprawdzają się tylko w lecie, rośnie za to popularność tzw. zielonych ścian (w całości pokrytych roślinnością) czy sal projekcyjnych (inna rzecz, że wymagają one łączenia pięter).

Kamil Tyszkiewicz, dyrektor w dziale powierzchni biurowych CBRE, cytowany przez „Rzeczpospolitą”, twierdzi, że standardem staje się dziś aranżowanie ścianek wspinaczkowych nie tylko na zewnętrznych ścianach budynków, lecz również w wydzielonych klatkach schodowych. Jest to oczywiście świetne i niedrogie rozwiązanie rekreacyjne, nietrudne do zorganizowania również w tanim domu jednorodzinnym, znacznie większe wrażenie robi jednak inny trend designerski: jak się okazuje, hitem ostatnich kilku sezonów jest instalowanie luksusowych, drewnianych zjeżdżalni, łączących piętro i parter domu jednorodzinnego. Nie zawsze musi to być kontrukcja ze stali szlachetnej lub mahoniu, kosztująca dziesiątki tysięcy: składany zestaw SlideRider firmy Quirky można zainstalować na każdych schodach i zdemontować na czas remontu, wnoszenia nowego mebla a nawet wielkich porządków. Może warto spróbować? (ws)

Grudzień 2018
data dodania: 2018-12-31

Okolice Sylwestra to naturalny czas, by pomyśleć o recyclingu tego, co pozostaje po szampańskich zabawach – także w kontekście budownictwa i wykorzystywania odpadów jako surowców.
Projektów „Domów z butelek” powstało już kilkaset, wszystkie według podobnego schematu: położone na płask, połączone spoiwem butelki świetnie sprawdzają się jako cegły. Sprawdziłyby się pewnie i butelki od szampana, wyjątkowo przecież grubościenne, więc i odporne, choć ze względu... więcej...

data dodania: 2018-12-30

Doniczki? Oczywiście. Sadzonki w kuchni? Jak najbardziej. Ogródek z warzywami za domem? Coraz częściej, w miarę, jak rośnie moda na „eko”. Ale umieszczenie gigantycznych donic na warzywa i zboża na fasadzie budynku, tak, by łatwo było można po nie sięgnąć, to pomysł, na który wpada niewielu projektantów domów jednorodzinnych: na szczęście architektom ze studia Bomzero w Kuala Lumpur nie zabrakło odwagi ani fantazji.

więcej...
data dodania: 2018-12-29

Wykorzystywanie dawnych, zrujnowanych lub w najlepszym razie porzuconych budynków gospodarczych na nowe domy jednorodzinne to częsta, modna i cenna dla krajobrazu kulturowego praktyka. Od Skandynawii po Nową Anglię dawne młyny, kaszarnie i stajnie są przebudowywane i częściowo wyburzane, by stworzyć miejsce dla nowych mieszkańców. Ale rozwiązanie, po które sięgnęło mediolańskie studio Wok, idzie o kilka kroków dalej: dawna murowana stodoła, stojąca w toskańskim pejzażu, została... więcej...

data dodania: 2018-12-28

Rozwiązanie, zaproponowane przez belgijskie studio architektoniczne Gijs Van Vaerenbergh, na pozór niewiele znaleźć może zastosowań w architekturze: flamandzcy twórcy zaprojektowali bowiem rodzaj pawilonu, przeznaczonego na uroczystości na… niemieckim cmentarzu wojennym z pierwszej wojny światowej. A jednak elegancja  i prostota tego rozwiązania są czymś, do czego nawiązać mogą projektanci małej architektury i domów jednorodzinnych.

więcej...
data dodania: 2018-12-23

Projekty domów jednorodzinnych zazwyczaj odwołują się do logiki symetrii: konkretne budynki są skupione wokół centralnego miejsca (jadalni, kuchni), za czym w chłodniejszym klimacie przemawia również ekonomia i ergonomika. W Argentynie można jednak mniej przejmować się tego rodzaju względami: może dlatego architekt Pablo Gagliardo zdecydował się na wzniesienie budynku o powierzchni aż 370 m.kw. na planie wąskiego prostokąta?

więcej...
data dodania: 2018-12-17

Poziom czy pion – to oczywiście rozdroże geometrii, ale też podstawowy dylemat współczesnych urbanistów, projektantów i filozofów architektury. Często wybór ten narzucany jest przez okoliczności: wiadomo, że w poziomie buduje się częściej tam, gdzie gruntu jest pod dostatkiem, a użytkownikom zależy na niepokonywaniu dużych różnic wysokości. W miastach już od kilkuset lat ceny gruntu wymuszają wznoszenie budynków w pionie – a od 150 lat mamy do czynienia z rewolucją... więcej...

data dodania: 2018-12-16

Jak pamiętamy – Janus, rdzennie rzymskie bóstwo, nie miał właściwie „świątyń” w ścisłym znaczeniu tego słowa. Jako bóstwu „przejścia” oddawano mu cześć w drzwiach wejściowych do budynków: jedynym wyjątkiem była świątynia w północnej części Forum Romanum, „prastara brama z najdawniejszych obwarowań, którą dla szczególnej świętości zachowano... Jej czarne, omszałe ściany, zbudowane z nierównych bloków kamienia, okryto płytami brązowymi”. Wszędzie... więcej...

data dodania: 2018-12-03

Nie jest trudno otwierać mocą decyzji architektonicznej okna i dziedzińce, pruć ściany i decydować się na otwarte na przestrzał wnętrza, kiedy nie mamy nic do ukrycia. Ale jak zabezpieczyć naprawdę wartościowe zbiory i pomieszczenia, nie zamieniając budynku w betonowy sarkofag? Rozwiązania, których szukał francuski architekt Jean-Paul Viguier, wznosząc pomieszczenia nowego skarbca i centrum przetwarzania gotówki Banku Francji mogą dać do myślenia projektantom domów jednorodzinnych,... więcej...

data dodania: 2018-12-02

Kolor czarny ma wiele negatywnych konotacji kulturowych, które niełatwo przezwyciężyć. Ale dokonania takich architektów jak Alain Carle pokazują, że odpowiednio konsekwentne użycie delikatnie zwęglonego drewna, drobno oksydowanego metalu czy ogniowanej i szkliwionej cegły jest rozwiązaniem, które może się świetnie sprawdzić w przypadku projektów minimalistycznych domów jednorodzinnych.

więcej...