Aktualności

Wieżowiec z tubki

data dodania: 2016-04-24

Mozolne gwintowanie prętów ze stali nierdzewnej i gigantyczne nakrętki? Czy może spawanie ich, co zdaniem wielu defektologów, zawsze jest zaproszeniem późniejszego pęknięcia? Zdaniem architekta i wizjonera Grega Lynne’a, istnieje prosta alternatywa dla stosowania na budowach wkrętów i maszyn spawalniczych: wszystko można przecież skleić.

Greg Lynn jest zdecydowany bronić swojego zdania – i na dowód przywołuje inne branże, w których klejenie już dawno stało się najpopularniejszą metodą łączenia różnych elementów. „Klejone są kadłuby odrzutowców, karoseria samochodów i wiatraki turbin wiatrowych” – zauważa, a dodatkowym argumentem może być fakt, że do branży budowlanej trafiają kolejni specjaliści od klejenia szybowców i jachtów, tacy jak architekt i inżynier Biil Kreysler.

Naturalnie, są to kleje nowej generacji, łączące poszczególne elementy i wiążące je w całość w kilka sekund. Zwykle – w odróżnieniu od używania systemów śrub i nakrętek – wiąże to połączone elementy w sposób absolutnie trwały – by tak rzec – nieodmienny. Atutów takich projektów są jednak dziesiątki, począwszy od gospodarczych: klejenie jest wielokrotnie tańsze od spawania, znika też udręka każdej budowy, jaką są setki niepasujących do siebie nakrętek i śrub. Ponadto klejone kompozycje kompozytowe mają w zasadzie jednorodną rozszerzalność cieplną – w przypadku „tradycyjnych” wieżowców problemem jest większa rozszerzalność stali niż jakichkolwiek innych wykorzystywanych do budowy materiałów.

Osobną kwestią jest rozpropagowanie nowej metody budowlanej. Na razie liczbę wzniesionych w ten sposób budynków szacuje się w najlepszym razie na dziesiątki i są to kosztowne, nieco snobistyczne projekty w rodzaju siedziby koncernu Apple w Londynie, wzniesionej przez firmę Foster i Parnerzy. Entuzjaści zapewniają jednak, że w budowę „klejonych” (a co za tym idzie, osłoniętych przed wstrząsami) domów jednorodzinnych zamierzają zaangażować się np. władze Japonii. Rozwój tej technologii popierać też może branża petrochemiczna, która wraz z rozwojem alternatywnych form transportu poszukiwać będzie nowych zatrudnień. Kto zatem za młodu sklejał modele – może uznać, że kariera stoi przed nim otworem. (ws)

Grudzień 2015
data dodania: 2015-12-18

Kilka dni temu wszystkie serwisy informacyjne obiegła wiadomość, że Komisja Europejska pozwała Polskę za niewdrożenie unijnych rozwiązań dotyczących walki ze smogiem. Wnioskiem zajmie się Trybunał Sprawiedliwości. Według raportu Komisji w ostatnich pięciu latach dobowe dopuszczalne stężenie pyłu zawieszonego PM10 było stale przekraczane w większości z 46 stref pomiarowych w Polsce. Pył PM10 zawiera cząsteczki o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów,... więcej...

data dodania: 2015-12-16

Jeżeli Urząd zwleka z załatwieniem wniesionej przez nas sprawy, zgodnie z obowiązującymi od 15.08.2015r. Przepisami, możemy w tym wypadku uzyskać nawet rekompensatę finansową. Każde postępowanie administracyjne powinno się skończyć w określonym czasie. Czas ten ściśle określa rodzaj i stopień skomplikowania wniesionej sprawy. W ich większości poparty konkretnymi Kodeksami Postępowania Administracyjnego. Zgodnie z art.35 Kodeksu Postępowania Administracyjnego organy administracji... więcej...